tisdag 22 december 2009

Lite ditt och datt.

Igår var vi och storhandlade både på Coop Forum och Willys. Vi hade fått låna bil av en god vän. Det finns vissa saker som Coop är suveräna på. Så när vi kan, handlar vi dessa saker där. Det är bland annat Änglamarks toapapper och hushållspapper. Bra kvalitet till ett bra pris. Vi brukar även köpa deras egen julskinka. Den brukar vara toppen. Men igår var jag mäkta irriterad på Coop. Mitt i all julbrådska hade de stökat om bland hyllorna så man knappt hittade vad man ville ha. Vi hade en del på handlingslistan som vi var osäkra på om Willys hade, så sådant tänkte vi ta på Coop. Men icke sa Nicke. Det var jättemycket som var slut på Coopen. Bland annat ville vi köpa prinskorv av kyckling för Alis skull. Det vet jag att Coop hade förra året. Men inte i år. Inte ens vanlig anjovis fick jag tag på där.

Så något irriterad med bara två små kassar för tusenlappen åkte vi vidare till Willys. Jag var lite ängslig hur pengarna skulle räcka eftersom det gått så mycket pengar på Coop. När vi kom dit så ångrade jag att vi åkt på Coop över huvud taget. Willys hade allt vi missat på Coop, utom dessa kycklingprinskorvar. På Willys handlade vi en knökfull kundvagn för samma pengar som på Coop. Man undrar vilka påslag en del butiker har. Jag menar, både Coop och Willys är ju stora kedjor så de borde ha lika stor möjlighet att göra billiga inköp hos leverantörerna.

När vi kom hem så blev det stora tusenbitarspusslet. Det vill säga att få in allt i kyl och skafferi. Vi har ett väldigt litet kylskåp, så jag hade städat ur det dagen innan bara för att frigöra så mycket plats som möjligt. Sådana här gånger saknar jag verkligen vår inglasade balkong som vi hade på förra stället. Där kunde man förvara mycket utan att det frös sönder. Den möjligheten har jag inte nu. Men till all lycka så gick det bra. Men nu är det verkligen fullt överallt.

Innan jag gick och la mig så skulle jag köra igång en vetesurdeg så den skulle vara fin till idag. Då visade det sig att jag varit slarvig med matningen. Det hade till och med bildats mögel på insidan av glasburken. Så det var bara att kasta bort den. Jag får börja om med en ny vetesurdegsgrund i mellandagarna. Jag hade ändå tur att rågsurdegen var helt OK så jag drog igång den istället. Nu är det bara att hoppas att det blir ett bra resultat med den. Det blir väl lite smakskillnad, men jag tror det ska gå bra. Och gör det inte det så finns det vörtlimpor att köpa på affären.

Vi ska väl ta en sväng till vårt lilla centrum idag för att kolla om de möjligtvis har prinskorv gjord på kyckling. Finns det inte så har vi gjort vad vi kunnat. Ali kan ju i alla fall äta mina köttbullar, rökt hjortkorv, kålrotslådan och lite annat smått och gott. För övrigt så ska det städas och pyntas. Jag ska försöka få upp de förgrömmade julgardiner. Det ser annars lite konstigt ut med kulor i fönstren och gardiner i höstfärger.

2 kommentarer:

Lisette sa...

Jag känner igen alltsammans, från COOPs dyra priser till instuvningen i det minimala utrymmet i kylskåpet. Ha nu en riktigt god jul på dig! Det önskar jag av mitt fullaste hjärta. Det låter i alla fall som om du har näsan ovanför ytan nu.
Många julkramar.

Cicki sa...

Lisette: Nu har jag verkligen näsan ovanför vattenytan. Det känns riktigt bra. Det är just nu väldigt oorganiserat men roligt pyssel i sista minuten. Ha en skön jul du också. Kram