fredag 25 september 2009

Skogsmulle är hemma igen

Nu är jag hemma igen efter svamputflykten. Oj så mycket svamp vi hittade. Jag fyllde min korg. Som tur var hade jag en papperskasse med mig i ryggsäcken. Så där slog jag över svampen och fyllde korgen en gång till. Så det fick också åka ner i papperskassen. Det blev en halv korg till på det. Vi var ute i drygt fyra timmar med restid så det gick fort att få ihop så mycket.

Det blev inte mycket motion eftersom man fick passa vart man satte ner fötterna. Däremot blev det en hel del kontemplation, vilket behövdes idag. Det var lite ledsamt här igår när vi sa adjö åt ungdomarna som nu är på väg ner till Danmark. Nu har jag tankat ny energi i skogen.

5 kommentarer:

Christina sa...

Nu blir det lite svamprensning i kväll då?

Så kul att ni hittade så mycket svamp. Det måste ju vara många om det i era trakter.
Det är tur att så många människor bara plockar gula kantareller ;)

Cicki sa...

Nu har jag fyllt en bricka för torkning. Korgen är inte ens tom och sedan väntar drygt en halv Willyskasse också.....:-) Det är kul faktiskt. Vi såg då till två par till som gick mer eller mindre parallellt med oss. Det här stället håller väldigt mycket vildsvin till. Jag gissar att de äter trattisar och sprider dem på det viset. Såsom rådjur bland annat gör.

Polentan står i ugnen så ikväll blir det midda á la Stationen....:-)

Biggan999 Svart och vitt sa...

Du plockar rent på svamp runt Södertälje, min yngsta son plockar rent i skogarna kring Edinge, ligger mellan Uppsala o Rimbo. Det finns visst hur mycket svamp som helst i år.

Smycka sa...

Vad ska du göra med all svamp? Paj, stuvningar eller sås? Skönt att du fann lite energi i skogen. Förstår att det är jättejobbigt att säga hej då till sin nära och kära. Många kramar till dig =o)

Cicki sa...

Biggan: Det finns mer kvar. Det finns galet mycket svamp här runt omkring. Börjar man dessutom att söka sig neråt Åkers Styckebruk och skogarna där nere så finns det ännu mer.

Smycka: Det blir väl lite sådan mat. Trattkantarellsoppa är också en höjdare. Men nu tänkte jag faktiskt skicka iväg lite till en kompis i Jämtland som inte kommer ut själv i skogen för att hon har sådan värk. Jag får tyger av henne så kan hon få svamp av mig.