torsdag 24 september 2009

Miljöskadad?

Som många av mina läsare så vet ni att jag har en son med svårt damp. Jag har fått använda en något annorlunda uppfostran på honom än jag behövt göra med dottern. Bland annat så har jag fått lov att upprepa allt sjuttioelva gånger. Jag har lärt mig att ge en instruktion i korta sekvenser och att man verkligen tydliggör det man vill ha sagt.

Så med sonen talar jag fortfarande på ett alldeles speciellt sätt, trots att han numera är trettiotre år. Det här kände jag idag när vi bland annat pratade rondellkörning samt byte av köksfläkt. Man får liksom bena ut saker och ting innan man är riktigt hundra på vad han menar.

Det här har gjort att jag är nog lite miljöskadad. Dottern brukar säga åt mig att det är inte H jag pratar med och sambon brukar poängtera att han förstod redan första gången.

Men jag är inte värst ändå. Det är en kompis som har ett barn som liknar mitt. Hon var på utlandsemester med en väninna. När de hade varit där i nästan en vecka, så säger väninnnan: "Du behöver inte fråga varje dag om jag borstat tänderna och kissat," innan vi ska lämna hotellrummet!

13 kommentarer:

Spader Madame sa...

Underbart! Så fick du mig att skratta när jag som bäst behöver! Men du, imorgon är det fredag! Massor med kramar!

Viola sa...

Jag bara måste LE stort!
Så där låter nog jag med,för inan alla går någonstans så frågar jag och förklarar...

Nu har inte sonen Damp fast enligt skolan har han ju inget mer än en jobbig mamma.

Tacktack.Det här behövde jag!

Kramkram

Cicki sa...

Spader: Glad att kunna förgylla din dag. Kör försiktigt imorgon. Det har åskat, regnat, haglat och varit solig omväxlande hela dagen idag. Kram

Viola: Det vet väl alla att dessa barn har jobbiga mammor.....:-) Kramis till dig också.

Biggan999 Svart och vitt sa...

Tack för skrattet

Cicki sa...

Biggan: Vassego.....:-)

Le Loup sa...

*skrattar också* Och känner igen mig lite... Du vet, jag jobbade ju på ett statligt företag och hade som jobb att ge information och vad jag snabbt upptäckte är att man måste upprepa, klargöra och vara tydlig som en pekbok för att det ska gå in i folks huvuden... Så, ibland får jag höra "Ja, ja, ja! Du behöver inte förklara allt in i minsta detalj, jag FATTAR!" Eller rättare sagt... Jag hör det ganska ofta... :)

Cicki sa...

Shirouz: Ja, det där med detaljer måste man vara extra noga med. Man vet ju inte vem man har att göra med.....:-)

Cina sa...

Haha! Japps. Vi är nog lite miljöskadade allt! Det är svårt att byta "kanal" då och då och förvånad omgivning får som sagt finna sig i att bli "mammade" då och då!
;)
Kram!

(känn absolut ingen press med necessärerna, allt har sin tid!)

Cicki sa...

Cina: På något vis så har man en tendens att "överförklara" allt så man verkligen vet att det fastnat....:-)

Ebba G sa...

Om man har ett barn som är lite annorlunda betyer väl det, att man själv också blir lite annorlunda, eftersom det krävs ett annorlunda sätt att vara med någon som är annorlunda... Blir man då sedd som annorlunda, behandlad som någon som inte är som alla andra alltså? Fast man kanske är rätt vanlig, men beter sig ovanligt.
... tänker så det knakar gör jag.
Kram!

Cicki sa...

Ebba: Jag tar det som en komplimang när någon tycker jag är annorlunda....:-)

När jag var i tjugoårsåldern så tycker jag själv så här i efterhand, att jag var nog rätt trångsynt. Att få vår son fick mig verkligen att vakna upp och lära mig att se livet från en annan sida. Jag har dessutom lärt mig att ta livet lite med en klackspark och med massor av galen humor. Idag är jag enbart tacksam över att jag fått göra denna resa. Och jag är nog rätt annorlunda tack vare det.

Dessutom vill jag inte vara någon annan än jag heller. Det vet du väl att vi alla är unika....:-)

Pärlmudden sa...

Kan inte annat än att le! Känner så väl igen mig, även om jag inte har barn med damp. Jag är nog lite av en hönsmamma, o det hänger kvar trots att dottern snart är 16....
Ha en bra dag!
KRAM

Cicki sa...

Pärlmudden: Man är som man är...:-)