söndag 20 september 2009

Kreolskans söndagsgryta

I fredags hade vi lånat bil och passade på att storhandla rejält. Nästan hela månadspengen gick åt, utom det som är bokat till räkningar.

På Coop hade de extrapris på fläskfilé och kabanoss. Självklart blir det då Kreolskans söndagsgryta. Vi åt den på en lördag och det gick också bra. Dessutom hittade jag inte ättiksgurkan som jag visste att vi hade. Jag var tvungen och ringa dottern och höra om de ätit upp det sista av den, när de var här. Efter lite funderande så kom hon fram till att det var nog så. Eftersom jag inte orkade kila iväg till affären så tog jag tre smala och milda farfale och blandade i. Det gick också bra. Och jag fyllde på mer grädde för att få det lite såsigare. Det blev hur mumsigt som helst.

Som vanligt så glömde jag fotografera. Ni får väl tänka er hur god den såg ut.......:-)

Uppdaterat: Naturligtvis ska det stå "tre smala och milda feferone. Så tokigt kan det bli när Alzheimer light slår till.

KREOLSKANS SÖNDAGSGRYTA

4-5 hg fläskfilé

2 st kabanosserkorvar

1 liten brk svarta urkärnade oliver

1 liten brk syltlök

1 röd paprika strimlad

1 ättiksgurka hackad

2 dl vispgrädde

1 msk vetemjöl

½ tsk mejram

3/4 tsk salt

1 krm svartpeppar

Putsa filén, skär den i skivor som bultas lätt med handen. Skär korven i skivor och bryn dem tjockbottnad gryta. Ta upp korvarna och bryn filén i fettet. Krydda med salt, peppar och mejram. Strö över mjölet. Tillsätt löken, oliverna, som klyvits på mitten, gurkan och paprikan. Slå på grädden och låt koka ca 10 min. Smaka av med spadet från syltlöken.

Servera ris till.


2 kommentarer:

Anna sa...

Brukar också göra den här grytan då och då.(Fast jag har även i små Cornicons.)

Gott!

Cicki sa...

Anna: Att ha i cornicons låter inte dumt. De ger ju också lite tuggmotstånd. Det får jag testa någon gång...:-)