måndag 17 januari 2011

Garderobsfynd

Jag håller på att sy en väska till en viss bridgeälskande bloggerska. Men ibland måste jag fundera över kommande lösningar och då gör jag det bäst genom att göra något helt annorlunda.

Så medan jag funderar på hur jag ska snyggast lösa fästet till axelremmen, så städar jag klädkammaren. Vi har en fristående garderob i hallen som lever kvar efter förra hyresgästen. Den är för stor, samt tapetserad och målad i hemska färger. Den har fått agera ytterklädesgarderob vid säsongsväxlingar. Men nu vill jag göra om i hallen och då ska den där hemska garderoben bort. Vilket gör att jag måste göra bättre plats i klädkammaren så en del ytterkläder kan hänga där.

Nu har jag röjt ut gamla kläder, provat och lagt i olika högar. En hög som ska till loppisen, en hög ska till sopor och en hel del hamnar i en låda tills vidare. Förhoppningen är att gå ner i vikt och kunna ha vissa kläder igen.

När jag var där inne och rotade så gjorde jag ett riktigt fynd. Det är en dräkt. Visserligen har jag tittat längtansfullt på den många gånger, men inte vågat mig på att prova, rädd för att bli alltför besviken. Den syddes en gång i världen medan jag fortfarande kunde ha storlek 40. Numera har jag en mycket konstig kroppsform. Jag är rätt smal på armar och ben, höfter och ända. Men jag har en jättestor mage. Så över magen drar jag numera storlek 46. Varför jag ser så oproportionerlig ut har jag inte en aning om. Och jag lider av det.

Tillbaka till dräkten. Den syddes för att jag skulle vara korrekt klädd under min handikappolitiska karriär. Den är brungrå i en otroligt hög och jerseykvalitet. Det är en kjol och tröja.

Jag har en del minnen från när jag använde dräkten. Första minnet är att jag ska flyga från Sundsvall till Stockholm. Jag ska vara med och uppvakta Bengt Westerberg när han var socialminister. Vi är några som ska berätta om hur det är att vara förälder till ett funktionshindrat barn. Vi för kampen för införandet av LSS, Lagen för särskilt stöd för vissa funktionshindrade.

När jag sitter på planet så serveras det frukost. Jag äter i godan ro, men helt plötsligt lyckas jag välta ut kaffekoppen. Jag blir alldeles svettig av fasa. Ska jag komma till regeringskansliet i en kaffefläckad dräkt? Jag tänker snabbt att det är ju tur att den är brun. En flygvärdinna ser min något kaotiska situation och räddar mig med servetter. Allt stannade kvar på brickan och jag fick ingenting i knäet, tack och lov. Resten av dagen gick också jättebra.

En annan gång har jag på mig denna dräkt när jag sitter i TV4as Godmorgonsoffa. Det var när min och G:s föräldrahandbok kom ut. Jag bandade inslaget hemma på videon och när jag ser mig själv i TV så tycker jag att jag ser för hemsk ut. Jag har aldrig varit och kommer aldrig att bli speciellt bra på bild.

Idag när jag rotade på, så provade jag i alla fall dräkten. Till min glädje så sitter den perfekt, den trollar bort magen och den trollar bort min hals, som också ser för gräslig ut. Nu åker dräkten i tvättkorgen för att fräschas upp och jag kommer att ha den på pappas 80-års kalas om några veckor.

9 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Men grattis! Visst är det kul att städa garderober ibland och en sådan dräkt är ju tidlös - och du måste ha blivit en 40 om magen också. En lyckad dag med andra ord!

Trebarnsmamman sa...

Härligt!!!!!!!

Cicki sa...

Ruta ett: Det är ju inte det jag är, men jersey är ju töjbart.....:-) Vissa modeller funkar alltid. Det är ju toppen.

Trebarnsmamman: Jag blev så himla glad. Vi ska ha pappas kalas på Odinsborg.

Spader Madame sa...

ÅÅÅÅÅ så roligt! Väskan så klart, men också dräkten. Ett rikgtigt hemmafynd! KRAAAM!

Cicki sa...

Spader: Väskan håller på att växa fram. Klädkammarstädningen gjorde nytta. Jag kom på en lösning som jag nu har ritat upp.

Dräkten är jag jätteglad för. Den är så fin.

Trebarnsmamman sa...

Va!? Men då måste du ju nästan tala om när så vi kan "råka" springa ihop :)

Cicki sa...

Trebarnsmamman: 12 februari kl 15 börjar middagen. Ev går vi också till Eivors grav och lägger blommor. Hon ligger vid G:la Upsala kyrka

Trebarnsmamman sa...

Vi hörs så skall jag se om vi kan titta förbi typ strax innan 15.

Cicki sa...

Trebarnsmamman: Jag kommer kanske att vara rätt splittrad med all släkt omkring mig.