lördag 6 november 2010

Bokrecention

För ett tag sedan skrev jag om att jag hade fått en kasse böcker av en granne. I den kassen låg bland annat Blodläge av Johan Theorin. Jag känner att jag måste recensera och tipsa om den för det var länge sedan jag läste en så bra bok.

Huvudpersonen är Per som försöker nysta upp vad som hänt med hans pappa. Samtidigt gör han upp med sina känslor runt pappan. Parallellt löper det är massa små historier om Pers sjuka dotter, en kärlek som börjar spira. Man får möte Gerlof som hittar sin döda frus dagböcker som han börjar läsa. I dem hittar han ett litet mysterium som klarnar till slut. Man möter också Vendela och hennes funderingar om älvor och troll.

Det är en helt ljuvlig bok som jag knappt kunde lägga ifrån mig. Det en deckare, samtidigt som den väldigt ömsint behandlar en flera olika relationer.

Jag har tidigare läst Skumtimmen som är Johan Theorins debutbok. Den var också bra, men den upplevde jag betydligt mer kuslig och svart. Nu måste jag försöka få tag på Nattfåk för att se vad jag tycker om den.

Mitt råd är i alla fall, att har du möjlighet att läsa Blodläge, så gör det. Jag tror inte du kommer att ångra dig.

8 kommentarer:

Christina sa...

Tack för det tipset! Jag har länge tänkt läsa Skumtimmen, men det har aldrig blivit av. Nu kanske jag hoppar direkt på Blodläge istället :-)

Cicki sa...

Christina: Det kan du ju göra men jag tycker nog att du även ska läsa Skumtimmen. Den är också bra även om den är mer kuslig.

Anonym sa...

Jag har läst alla tre och gillade dem alla, men tyckte faktiskt att Blodläge var minst bra av dem. Men som sagt, de är bra alla tre!

Junebacken! sa...

Johan Theorin är jättebra! Har du läst Nattfåk, tror jag att den heter?

Cicki sa...

Annika: Jag måste nog få tag i Skumtimmen så jag får läsa om den. Hittade faktiskt Nattfåk i högen av olästa böcker. Sådan koll har jag.....:-)

June: Inte än men jag ska.

Junebacken! sa...

Sorry, läste visst inte inlägget ordentligt... =/

Cicki sa...

June: Det gör då rakt ingentung....:-)

Camilla sa...

Johan Theorin är bra!! Jag gillar stämningen och miljöerna i böckerna.