tisdag 9 februari 2010

Gotlandslimpor

Igår bakade jag. Det var länge sedan, eftersom det jag bakade före jul har räckt ända hit. Nu var det dags igen.

Den här fantastiska bakboken fick jag för ett tag sedan av vännen Christina. I den hittade jag Gotlandslimpa som jag testade att baka igår.



Som vanligt när man jobbar med surdegar så är det gott om tid som gäller. Jag började i söndagskväll genom att göra en fördeg av rågsurdegsgrund och en skållad deg. De fick sedan vila över natten.

Igårförmiddag gjorde jag sedan resten. Efter att ha jäst sammanlagt i ca sex timmar i flera omgångar så såg låg de där på plåten och såg ut så här.

Tiden i ugnen var inte fullt så lång. Det räckte med en halvtimme för att resultatet skulle se ut så här.

Hur de smakade? Underbart goda. Första limpan lyckades vi peta i oss nästan på en gång.

Nästa gång ska jag testa ett med vetesurdegsgrund.

14 kommentarer:

macozaza smycken sa...

Bra val! Gotlandslimpa är för jävla gott. =)

Cicki sa...

Helene: Fuskis, du får ju nästan direktleverans....:-)

Moster Ma sa...

Kanske att jag ska pröva med att baka gotlandslimpor. Jag har boken men inte geisten att sätta en deg.

Mångmamma sa...

Vetesurdegsgrund hade jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare!
Är det samma tillvägagångssätt som med rågmjöl?

Själv har jag just snöat in på att baka baguetter!

Christina sa...

Gud så goda de ser ut! Så duktig du är!

Jag har gett upp att baka surdegsbröd, men jag kanske skulle gå på kurs hos dig?

Cicki sa...

Moster: Geisten kommer tillbaka. Det vet jag. Håller tummarna för det.

Mångmamma. Vetesurdegsgrunden är ungefär likadan. Lite mer mjöl men den blir ändå tunnare. Jag brukar börja min vetesurdegsgrund med lite naturell yoghurt, vetemjöl och vatten. Om du mailar mig så kan jag skicka recept på det till dig.

Cicki sa...

Christina: Vi kan väl göra arbetsbyten. Du lär mig photoshop och jag lär dig baka surdegsbröd....:-)

Egentligen fattar jag inte att jag klarar det här. Var urdålig på att baka när barnen var små. Fast då hade jag inte tålamod och jag tyckte inte det var kul. Det är nog hela hemligheten.

Bloggblad sa...

Det ser gott ut, men inte tusan kommer jag mig för att baka längre... jag som bakade allt förr!

Cicki sa...

Bloggblad: Tydligen var vi inne och hälsade på varandra samtidigt.....:-)

Du har ju fullt upp med annat nu. Inte hinner du baka också. Fast jag mår bättre av eget bakat bröd. Både i magen och själen. Jag har upptäckt att magen mår så bra så länge jag äter hembakt. Tror jag är känslig för tillsatser eller något sånt.

KB sa...

Jag känner doften av brödet...

KB

Christina sa...

Topp, det är taget direkt - du lär mig surdeg och jag lär dig photoshop ;) Sen grillar vi och dricker vin ;)

Lisette sa...

OK Cicki och Christina Om ni två går kurs hos varandra så kan väl jag få vara kompis och få komma till er bägge två och få en smörgås på vardera stället och lite Ps på köpet. Jag är dålig på båda sakerna ;)) Brödet ser underbart gott ut Cicki!

Cicki sa...

KB: Det doftar ljuvligt av anis och fänkål.

Christina: Massor av vin......:-)

Lisette: Självklart får du det....:-)

Christina sa...

Lisette: De'samma säger jag - så klart du får :)