söndag 11 oktober 2009

Ållateatern

Om ni har möjlighet så missa inte chansen att se detta program. Denna teaterensemble är något utöver det vanliga. Jag såg deras föreställning Carmen -96. Det var en av de underbaraste upplevelserna i mitt liv. Vilken glädje dessa ungdomar utstrålar och vilket fantastiskt arbete av de som drog igång det hela.

Länge leve teatern!

För tio år sedan lämnade 16 utvecklingsstörda sitt dagcentra för att börja jobba på den nystartade Ållateatern i Sundsvall. Istället för att packa krämer, sortera papper eller pennor blev de skådespelare och teaterarbetare. Och för första gången fick de en egen nyckel till sitt arbete.

"Att få vara med, det är vad kärlek är" sjunger Ållateatern i sin uppsättning av Molieres Den inbillade sjuke. Och det är just detta som dokumentären Länge leve teatern! handlar om: att få vara med, oavsett vem man är.

Svanthe Harström Det har gått tio år sedan Ållateatern startade och i våras var det premiär på deras tolkning av Molieres Den inbillade sjuke. I filmen får vi följa den långa och krokiga resan från det monotona jobbet på dagcentrat till premiären av den första stora föreställningen.

Det är viktigt för alla människor att bli bekräftade och att få visa vad man kan.
- Ja, annars är du inte värd ett jävla skit, inte ens ett ruttet ägg, säger Fredrik Eriksson, en av de medverkande i Ållateatern.

Birgitta Ring, en annan av de medverkande, beskriver vad teatern betytt för henne:
- Jag har ju vuxit som människa kan jag säga, jag har vuxit mycket. Man växer med det man gör.

Länge leve teatern! är den tredje filmen om Ållateatern, som 1996 blev rikskänd med operan Carmen. Året efter sändes filmen Våran Carmen i SVT. Ännu ett år senare sändes filmen Carmen i Sevilla om när teatern reste till Sevilla och gjorde succé med Carmen i Spanien.

Svensk dokumentär från 2009.

Sändningstider: Länge leve teatern!
SVT2 Söndag 11 okt 2009 kl 20.00
ST1 Måndag 12 okt 2009 kl 04.00
SVT2 Torsdag 15 okt 2009 kl 15.10
SVT2 Lördag 17 okt 2009 kl 12.00

4 kommentarer:

Biggan999 Svart och vitt sa...

Det ska jag titta på, Jag såg, En annan del av Köping. De fick ju t.o.m. kristallenpris dessa lite udda personer, de var underbart att höra deras tankar och vad de önskade att göra.

Cicki sa...

Biggan: "En annan del av Köping" var också ett mycket sevärt program.

Viola sa...

Jag har nog sett dem förrut,men man kan se FÖR mkt av dem.

Det här är ÄKTA GLÄDJE!

Tusenkram

Cicki sa...

Viola: Sådana här program kan få visas om och om igen.