onsdag 17 juni 2009

Fiskrecept

Igår lagade jag en helt underbar fiskrätt. Vit fisk vill jag oftast ha kokt. Numera brukar jag göra så att jag lägger fiskfiléerna i traktörpannan, slänger i en fiskbuljongtärning, lite citronpeppar och låter det hela koka upp. Sedan får det sjuda i 10-15 minuter, beroende på filéernas storlek. Jag tänker på min norska väninna som tycker att vi svenskar kokar vår fisk alldeles för länge. Vi köper för det mesta hajmalsfiléer (pangasius). Jag tycker de är så saftiga och goda.

Tillbaka till fisken som ligger och sjuder. Sedan brukar jag då börja med en bottenredning till sås, ca 3 msk margarin och 3 msk idealmjöl. Detta späder jag med fiskbuljongen som jag slevar upp, medan den oftast fortfarande sjuder. Jag tycker inte om tjocka och stampiga såser så jag späder till en skyliknande sås. På det skvätter jag i lite grädde, ca ½ dl.

Sedan kommer då smaksättningen. Det brukar bli efter humör och känsla. Igår blev det kapris och citron. Kapris, denna lilla ärta som är så underskattad och som jag älskar. Salt och syrlig på samma gång. Jag rörde ner ca 3 msk kapris och skvätte i lite citron, ca 1-1½ msk. Smakade av med lite salt. Wow, vilken sås det blev. Igår serverade jag kokt potatis till detta, annars blir det oftast ris. Men kaprissåsen krävde potatis, kändes det som. Och det stämde. Kanongott.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Det lät gott och enkelt. Jag som är så dålig på att laga fisk ska nog ta och prova det här nån dag.

Cicki sa...

Camilla: Det här sättet är så enkelt att laga fisk på och man kan ju som sagt variera smaken på såsen helt efter vad man känner för. Ibland rör jag i örtkryddor, ibland blir det pepparrotssmak, en annan gång kan det bli senap. Det är vad jag känner för.