tisdag 19 maj 2009

Frågelek om ord

Ulvstrumpa tillhör en av mina favoritbloggar. Jag känner ett starkt systerskap med henne via cyberrymden. Hon tänker både krokigt och rakt, men framför allt tänker hon mycket. Hon är en riktig vardagsfilosof.

Nu har hon tänkt till över ord och skickar det vidare till sina läsare. Hennes funderingar hittar du här. Häng på, du också. Det var kul att få sig en funderare över ords betydelse.

Vilket är ditt favoritord?

Nu har jag tänkt och tänkt men jag hittar inget favoritord. Däremot en favoritmening, båda att säga och att få höra: "Jag älskar dig".

Vilket ord tycker du minst om?

När man använder CP som skällsord. Då blir jag skogstokig.

Vad går du igång på, kreativt, spirituellt eller känslomässigt?

Ulvstrumpa tänkte själv på eld. Jag tänker nog mer på verbet, alltså brinna. Att brinna för något, en eld som brinner. Brinna är ett laddat ord för mig. Själv brinner jag för rätt många saker, tyg t ex.....:-)

Vad får dig att tända av? Inskränkhet, är ett avtändande ord. Inskränkta människor som tror de vet och kan allt bäst, som är rädda för förnyelse och nya företeelser.

Vilket är ditt favoritsvärord? Det här blir svårt eftersom jag är en fena på att svära. När mina systers barn var små retades jag med henne och sa att min mission var att lära hennes barn att svära. Mina egna svär sällan så de har väl tagit mig som ett avskräckande exempel. Måste jag välja något så blir det nog: Va´fan!

Vilket ljud älskar du? Det finns fler att välja på, men porlande vatten och ett pärlande barnskratt blir jag lycklig av.

Vilket yrke utom ditt eget skulle du vilja pröva? Det är inte ett dugg svårt att välja, sömmerska och designer. Det där blev nog två jobb men kan helt klart kombineras.

Vilket yrke skulle du inte vilja ha? Nu blev det svårare. Chef av något slag vill jag nog inte vara. Har så svårt att sätta andra i arbeta och att chefa över andra.

Om himlen finns, vad skulle du vilja höra Gud säga när du kommer till pärleporten? Äntligen är du här. Nu kan vi få lite skoj på det här stället!

4 kommentarer:

Ika sa...

Vilka kloka svar du har!!! Jag blir inspirerad! Måste nog också göra detta... men inte just nu...

Cicki sa...

Ika: Det var både klurigt och roligt att göra den.

Le Loup sa...

Hej Cicki,
och tack för de snälla orden, vardagsfilosof är ett epitet man kan sätta på dig med, för övrigt, så kul att hitta nya vänner som dig här på nätet! :)
För övrigt, "brinna" är ett himla bra ord det med!

Cicki sa...

Shirouz: Det var sanna ord för det känns som jag hittat en ny vän i dig.....:-)