torsdag 23 april 2009

Snart så...

...lyfter vi. Jag ska bara göra matsäckmackorna och sleva i mig lite yoghurt och sparka gubben i ändan så han ökar farten. Matsäcksmackorna måste naturligtvis ha stekt ägg på sig, annars är det inte matsäcksmackor. Lite Risifrutti får också följa med som matsäck. Vi kommer som vanligt att stanna och fika i Tönnebro. Världens vackraste fikaställe. Där går man ner till vattnet och matar änderna med smörgåsrester, kissar lite (dock ej i vattnet) och far vidare. Denna rastplats har jag följt från dess begynnelse, då jag och fd maken åkte från Åkersberga till Sundsvall varje gång vi skulle ha semester uppe i stugan. Då såg inte E4an ut som den gör nu och inget stort matställe fanns det heller i Tönnebro. Han som byggde det hade en vision om matservering, rastplats, husvagnsparkering, promenadslinga runt sjön. Alla tyckte han var tokig. Idag vet vi att han förverkligade sina drömmar. Det måste vara underbart att få göra det.

Så nu säger jag "Over and out" och på återhörande om några timmar. Nu lyfter vi mot mina älskade barn och mitt älskade Västernorrland. Sambon säger att min norrländska blir mer och mer utpräglad ju närmare vi kommer. Kanske är det så. Jag är ju på väg hem.

12 kommentarer:

Emma - inredning och annat kul sa...

Vore kul om du deltog i min bloggtävling :) På söndag drar jag en lycklig vinnare!!

Hilda sa...

Å Tönnebro! Nu blir jag nostalgisk, där har vi stannat många gånger....Ha det underbart! Kram

Bloggblad sa...

Trevlig resa! Jag har aldrig varit i Tönnebro, då har jag alltså ett trevligt fikaställe kvar.

Camilla sa...

Så härligt att få åka "hem". Ha en trevlig resa!

Moster Ma sa...

Ja så är det med språket. Min dotter kan höra om jag nylifgen pratat i telefon för då sitter värmländskan där som en smäck.
Ha en skön resa!

Christina sa...

Du får lägga ut några foton från Tönnebro sen, så man får stilla sin nyfikenhet lite :)

Ha en jättetrevlig resa och vistelse!

helene sa...

Åhhh. Nu blev jag litet avis. Det är mysigt att bila runt och rasta litet här och där. Hoppas allt går bra och att alla andra kör försiktigt... man vet ju hur man själv kör, men alla andra? *hehe*

Cicki sa...

Emma: Får väl kilaq dit och titta sedan.

Hilda: Visst är det fint där.

Bloggblad: Åker du E4an norrut så vet du vart du rasta...-)

Camilla: Tackar. Nu är vi framme.

Moster Ma: Det var perfekt åkväder.

Christina: Hmmmm kameran låg nerpackad

Helene: Vi kom fram ordentligt och ska få middag nu.

Le Loup sa...

Ha det så härligt som det bara går! :)

Trebarnsmamman sa...

Klart du din dialekt komer fram...som du säger, du är på väg hem. Hjärtat ligger närmre historien och rötterna än man tror :)

Spader Madame sa...

Hoppas att du har det jättebra i Västernorrland! KRAM!!

Cicki sa...

Shirouz: Vi har redan haft ett dygn av trevligheter....:-)

Trebarnsmamman: Ändå är jag ju egentligen därifrån där du bor. Men när vi flyttade till Sundsvall så kände jag att jag kom hem. Jag har nog bott här i ett tidigare liv.....:-)

Spader: Det har jag. Kram på sig själv.