onsdag 26 januari 2011

Nya strategier

Jag orkar inte formulera en egen text så jag kopierar in det som sambon skrivit på Facebook. Ifall någon nu inte är medlem där och kan följa gruppen. Jag är så genomtrött att jag mår illa. Ändå försöker jag sova. Vilket sambon inte klarar av. Han har varit vaken inatt och sovit några timmar nu. Han måste upp för snart ringer hans smärtläkare. Det vanliga livet pockar också på.
----------------------------------------------------------------------------------
Pratade just med en chef på mottagningenhet 2 (Hallonbergen).

Han lovade framföra våra önskemål om att vänta in giftermål och boendefrågan varpå Ali.om så krävs, lämnar landet frivilligt för att söka uppehålltillstånd av anhörigskäl utifrån. Något som då blir ett helt nytt ärende utan de gamla felaktigheterna.

Får vi väl igenom dessa önskemål ska det nog lösa sig snabbt och smidigt.
-----------------------------------------------------------------------------------
EFTERLYSNING!

Idéer som kan vara nyckeln som löser upp det låsta läget som tyvärr råder med Migrationsverket. Deras tolkning och justitidepartementets tolking avviker från varandra bl.a. ifråga om värdeing av sambo vs gifta.

Flummiga graderingar kan man tycka men det är just där vi fastnat nu.

Vad vi VET kan vara avgörande är:

1. Att Ali o Madde gifter sig så snabbt det bara går och söker verkställighetshinder utifrån den nya omständighet som uppstått.

2. Att Ali frivilligt lämnar landet för att söka från 3:e land (Norge eller Danmark i första hand). Släkt finns ju på fler håll än i Ghana. Här krävs en underökning av visumregler innan resan så att Ali inte betraktas som vistandes illegalt där också. Det bör inte vara något problem, men för att vara på den säkra sidan behöver vi kanske ordna ett turistvisum.

Jag ska försöka få dem att lugna sig tills vi hunnit få fram nödvändiga dokument från Ghana och boendefrågan är löst. Allra helst bör de invänta vad J.O. har att säga.

När väl dessa biitar är ornade kommer vi gå vidare med anmälan till advokatsamfundets diciplinnämnd beträffande Olle Hancock. Vi överväger också att låta pröva Mottagningshandläggarens opartiskhet hos DO samt hennes sätt att utöva sitt yrke hos Bemötandeombudsmannen och JO. Ingen av dessa åtgärder kan förändra situaionen för Madde och Ali, så vi prioriterar inte detta i dagsläget. Målsättningen hör är att i möjligaste mån se till att inte fler råkar illa ut i klorna på dessa klåpare. Det får inte löna sig att behanlda människor så illa att deras situation förvärras av dem som ska hjälpa till.

Den senare av de två ska jag redan idag försöka få bortkopplad alldeles från Alis ärende då personkemin inte kommer i närheten av vara acceptabel. Ingen av oss klarar att prata lugnt och sakligt med henne. Hom triggar igång upprörda känslor hos alla som försöker, med hot, med att prata över huvudet på folk, avbryta och hugga av samtal med snäsiga och ofullständiga kommetarer som går ut på att hon vet bäst. Det är inte utan att tankarna går till filmens värld och fångväktarnas behandling av oöskade individer i koncetrationslägren under andra världskriget. Eller för all del de förstahanduppgifter jag fått berättade för mig från folk som med ett nödrop överlevt det värsta av lägren. Skrämmande!

4 kommentarer:

Mångmamma sa...

Tack!
Jag finns inte på facebook så jag blev "glad" av en uppdatering här!

Cicki sa...

Mångmamma: Jag har förstått att du inte finns där.

Maja sa...

tänk att det inte är självklart att alla ska få leva med den de vill var de vill...

Cicki sa...

Maja: Man kan tycka det. Ali är ju dessutom en skötsam ordentlig man som jobbat och stretat så gott han har kunnat under de här åren. Så det är ingen som har eller kommer att ligga samhället till last. Men det räknas tydligen inte.