söndag 30 januari 2011

Klädkammarröj

Nu har vi varit på en kort prommis. Det var jätteskönt ute. När vi kom in så tog jag direkt itu med klädkammaren. Jag har gjort en omdisponering där inne som känns som ett lyft. Jag har tusen och åter tusen plastkrukor, lerkrukor och ytterkrukor i parti och minut. Nu har jag sorterat ut en hel hög som ska kastas eller till loppis. Resten har jag placerat i en gammal hylla som vi har där inne. Tidigare har jag haft blomkrukorna på ett rullbord som huserar där inne när det inte behövs framme. Det rullbordet tar jag fram när vi har gäster och behöver extra avlastningsytor i köket. Det har varit ett himla plockande fram och tillbaka med dessa krukor när bordet ska ut. Nu ska jag bara ha stora saker på bordet, såsom min kära degbunke, stora soppgrytan och andra stora saker som jag lätt behöver få tag på. Det är sånt här man måste tänka på när man bor i en 50-tals lägenhet som har väldigt dåligt med skåp och extra utrymmen.

Nästa röj blir nu sambons skjortställning. Han är och har varit en riktig klädsnobb. Så han har alltså en hel ställning med enbart skjortor på. Många är väldigt snygga. Tyvärr kan han kanske bara ha hälften av dem nu. Det är det där med garderobsfukten. Så nu ska han få prova sig igenom allt. Det är ett måste för nu är det så trångt på ställningen så allt man hänger dit får man trycka in och det nystrukna blir skrynkligt på en gång. Sedan ska det sorteras i sparas eller loppis. Han har en förhoppning och ett mål att bli smalare igen.

Jag borde sytt på Spader-necessären men huvudet fungerar inte riktigt än. Allt ligger färdigtquiltat och åtgärdat på annat vis. Nu är det bara att sy ihop den. Det får bli en annan dag.

2 kommentarer:

Mångmamma sa...

Du är värd en belöningsklapp på axeln!
Gott dagsverke!

Cicki sa...

Mångmamma: Läser du nästa inlägg så får du nog klappa mig på andra axeln också.....:-) Jag är grymt nöjd!