onsdag 27 oktober 2010

Jag och Mercedes

Idag var jag som sagt på tantlunch. Jag har ju än så länge inte kört Mercedes så mycket. Oftast sitter jag bredvid, åker buss eller promenerar. Men idag skulle jag jag i alla fall agera bilförare.

Jag hade fått bilnyckeln av sambon igårkväll. Den hade jag stoppat ner i den nya väskan, den med tio fickor, ni vet. Jag kom iväg lite sent, eftersom jag fastnade vid Facebook. När jag kör ner näven i väskfickan, där jag är helt övertygad om att bilnyckeln ligger i, så ligger den inte där! Men jag är sen, så jag låser dörren, trycker upp hissen och kliver in i den, fortfarande vilt rotande i handväskan. Jag kommer ner i entrén och har än så länge inte hittat någon bilnyckel. Jag ställer nu handväskan på golvet, sätter mig själv hukande och letar. Då kommer en grannfamilj in i entrén. Jag inser hur fånig jag ser ut där jag sitter, så jag säger urskuldande att jag inte kan hitta bilnyckeln. Just då hittar jag den, så jag muttrar lite för mig själv att där är den ju.

Jag är nu sen och ska hämta E utanför hennes port. När jag sätter mig i bilen så är det blött på vindrutan. Jag börjar treva på höger sidan om ratten för att slå på vindrutetorkaren. Där finns ingen sådan spak. På Fården satt den där, men inte på Mercedes. Alltså tittar jag på vänster sidan. Där sitter två spakar, men jag ser inget vindrutetorkartecken. Jag inser att jag måste ta fram instruktionsboken. Så jag får kliva ur bilen, öppna bakdörren eftersom jag langat in handväskan där. Fram med glasögonen, tillbaka in på förarplatsen och fram med instruktionsboken. På sidan 63 stod det hur man skulle göra. När jag väl kom så långt så var det inte så svårt.

Sedan kommer nästa procedur när man ska ur bilen, lägga tillbaka glasögonen i handväskan och så in på förarplatsen igen. Jag blir stressad sådana här gånger, eftersom jag vet att E står utanför sin port och väntar. Hon är nämligen alltid punktlig. Det är inte alltid jag. Det kanske inte är så konstigt att man får hjärtklappning och andnöd ibland......:-)

8 kommentarer:

Mångmamma sa...

Godmorgonfniss!
Just detta var en kombination av både mig och min svärmor, allt från rotandet efter nycklar, glasögon,spakar och förseningen!
Klockrent.

Trebarnsmamman.se sa...

Haha, låter som du behöver köra bil själv lite oftare. Vi har ju två bilar som har väldigt olika instrumentering...och ibland blir det väldigt galet när man byter emellan ;) Oc det där med instruktionsboken känner jag igen...man känner sig så dum! Men det är man ju inte, bättre att kolla upp än köra trafikfarligt!

Cicki sa...

Mångmamma: Jag som förr haft tio bollar i luften samtidigt och totalkoll på det mesta har blivit en virrhöna. Tur man tar det med en klackspark.....:-)

Trebarnsmamman: Visst borde jag köra mer. Tyvärr känner jag ju att jag är en sämre bilförare nu än förr. Jag har kört mycket bil i mina dagar men koncentrationsbristen gör det jobbigt nu för tiden. Lite fånig känner man sig ju när man inte hittar reglagen i sin egen bil....:-)

Le Loup sa...

Fnissar här, det låter som mig, fast jag lyckas utan bil virra bort mig totalt. Det är inte så dåligt det heller. Sedan ska vi inte gå in på min brist på lokalsinne. Åkte med en vän härom dagen och frågade om vi varit där förut. "Vi har bara kört här cirka 10 gånger..." sa han. :D

Christina sa...

Vådan med en för sinnrik väska he he ;-) 10 fickor tar ett tag att leta igenom.

Cicki sa...

Shirouz: Vi kanske ska starta en klubb för virriga tanter....:-)

Christina: Det blev kanske ett par fickor för mycket. Lagom är tydligen alltid bäst....:-)

Moster Ma sa...

Fniss... kände du någon gerotranscendens?
Känner igen mig.

Cicki sa...

Moster: Jasså var det så det var....:-)