torsdag 4 mars 2010

Eftertanke

Den här texten hittade jag i Reumatikerkontakt. Den är så bra så jag måste dela med mig av den.

-En välkänd talare startade en av sina seminarier med att hålla upp en hundralapp. Med tvåhundra åhörare i salen frågade han: "Vem vill ha den här sedeln?" Flera räckte upp handen. Han fortsatte: "Jag vill ge den här sedeln till någon men först vill jag göra något med den." Han skrynklade ihop sedeln till en boll. Sedan frågade han: "Är det fortfarande någon som vill ha den?" Flera räckte handen i vädret igen. Sedan tog han sedeln, lade den på golvet och trampade ned den i det skitiga golvet. Sedeln var nu både skrynklig och skitig. "Är det fortfarande någon som vill ha den?" frågade han och flera händer i salen åkte upp. "Mina vänner", sa talaren, "idag har ni lärt er en värdefull läxa. Oavsett vad jag gör med den här sedeln, så är det någon som vill ha den. Det är för att ni vet att värdet av den är oförändrat även om den är både skitig och skrynklig."

Många gånger i våra liv blir vi hopskrynklade eller nedtrampade i skiten, på grund av beslut som tas och omständigheter som dyker upp. Vi känner oss kanske värdelösa. Men oavsett vad som händer, kommer du aldrig att förlora ditt värde! Du är Speciell, glöm aldrig det!

8 kommentarer:

Moster Ma sa...

Kloka ord förmedlade av en klok kvinna. Tack jag tar dom till mig.

Trebarnsmamman sa...

Wow, vilken histora. Så sann, så sann men ack så lätt att glömma!

Cina sa...

Vet du Cicki, det var precis vad jag behövde höra idag!
Tack för att du förmedlade dessa kloka ord!
Trevlig helg!
Varm kram!

Camilla sa...

Så fint och så klokt!!
Trevlig helg.
/Camilla

Cicki sa...

Moster: Jag tog dem också till mig direkt.

Trebarnsmamman: Vi behöver påminnas om det då och då.

Cina: Jag är glad om du känner dig bättre av de här orden.

Camilla: Visst är det så.

Mångmamma sa...

Viktig tanke!
Award att hämta hos mig!
Trevlig helg.

Pärlmudden sa...

verkligen ord att spara i minnet de där jobbiga dagarna då man känner att det är ättestupan nästa...
Ha en go helg!
Kram

Cicki sa...

Pärlmudden: Visst är det lätt att man känner sig urusel ibland. Då är sådana här ord guld värda.