lördag 23 januari 2010

Ofrivilligt städuppehåll

Vår almanacka har gått fel så därför har vi inte städat ut julen än. Eller fram till idag hade vi inte gjort det. Nu är i alla fall allt undanplockat utom några juldukar som jag inte tagit bort än. Så kom vi då till det här med städningen efteråt. Sambon började dammsuga. Plötsligt hör jag honom säga: " Shit!" Det var dammsugarslangen som gick av en liten bit nedanför fästet. Nu är det en extra lång slang på vår dammsugare så vi tänkte att det är ju bara att korta av den och sätta fast den igen. Men så enkelt fick det inte vara. På alla andra dammsugare som jag ägt så har man bara kunnat skruva tillbaka slangen. Men inte på den här. Nu är det ju en liten dyrare sort vi har så jag vet inte om man varit mer noggrann därför. Oavsett vad det beror på så var i alla fall slangen limmad inuti munstycket. Först var det ett rent h-vete att få bort den gamla slangbiten. Sedan skulle vi leta lim för att sätta tillbaka den. Det gick inte på annat sätt. Tydligen lagar vi sällan saker här, eller limmar i alla fall för när vi äntligen hittade ett lim så var det torkat. Nu får vi vänta några dagar innan vi får tag på det lim vi har. Men eftersom vi inte kutar runt med dammsugaren i onödan annars heller så tror jag inte vi dör av att vänta några dagar till. Det är ju väldigt bra att kunna skylla på att dammsugaren är trasig.

13 kommentarer:

Bim HD sa...

Hellre lite skräp i hörnen, osv... :P
Hm, julen ska väl ut helt här också - tom julgardinerna nu :D Ska bara enkeluppfålla dem först - till de blir tvättade... Fyndade nämligen panelgardiner, så... Känns lite äldre stil, fast nya... Antar många anser dem kastsa - om jag ens får kommentar om dem, men lite mysiga är de som nödgardier. Ja, och när kassan är kass :P
Må så grankott...

Bloggblad sa...

Vilken härlig kärlekssaga! Värmer!

Men julsakerna har varit borta i snart tre veckor... Nu är det tulpaner som gäller.

Camilla sa...

Så skönt då slipper ni städa just nu :-)

Jag har en adventsljusstake och en amarylis kvar av julen. Lite mysigt fortfarande, men snart...

Cicki sa...

Bim: Julgardinerna sitter kvar här också. Det får de göra ett tag till.

Bloggblad: Vi har haft lite energitjuveri här sista veckan så orken har inte räckt till riktigt. Men det är inte så kinkigt när det är bara vi två som går här och harvar.....:-)

Håller med om att det är en rätt härlig historia. Jag hade inte en aning om att man kunde känna det så här. Dessutom på äldre dagar, så att säga.

Camilla: Julgardinerna är kvar här. De ska få sitta tills jag kan tvätta fönstren både in och utvändigt. Jag ska sy nya gardiner tills dess hade jag tänkt.

Le Loup sa...

Jag håller hårt på traditionerna, min adventsstjärna hänger uppe året om. :D
På tal om dammsugare, jag köpte en som inte behöver dammsugarpåsar och det är nog det bästa jag gjort! Så smidigt det är att hälla ut allt dammet, sätta tillbaks behållaren och bara köra järnet igen :)

KB sa...

Vi råkade ut för samma dammsugarmissöde en gång. Lösningen på det hela blev en bit cykelslang,som vi klippte en bit av och krängde över dammsugarslangen. Nöden är som bekant uppfinningarnas moder.

Kram

KB

PS Lagningsbiten bör vara något mindre diameter än dammsugarslangen

Cicki sa...

Shirouz: Ett tag funderade jag på att följa traditionen att julen varar till påska. Men jag började bli lite less på julgranen. Så nu blev det som det blev.

KB: Eftersom vi har samma brist på cykelslang som lim så får vi vänta några dagar ändå. På något vis så löser min händige man detta.....:-)

Viola sa...

Jag läser en bok,som idag fyller mitt hjärta med värme,ahaupplevelser,sorg och förståelse.
När jag läste den första gången fattade jag INGENTING,för jag var nog inte mottaglig för den informationen.

Hoppas du förstår vad jag försöker säga,min ängel!
En söndag och jag tror nästan att jag har blivit religiös.;-)

Cicki sa...

Viola: Jag tror jag förstår. Om jag tror rätt så blir jag lycklig varannan onsdag över att du säger så....:-)

Biggan999 Svart och vitt sa...

Sicken otur, eller ska jag säga tur, beror på hur man ser det. Har plockat ner mina tomtar och gran. Allt är packat för att komma till förådet. och jäklar om inte Rickard går ner imorgon bitti med det innan städtanten kommer,för om det står kvar så tråklar hon in det i klädkammarn vilket det får rum eller ej. Tänkte byta gardinen i köket har stänkt den som ska upp, så det är bara att stryka

Polargrevinnan sa...

Julpyntet är borta oss mig, men jag trivs med julgardinerna, de hänger kvar. Det finns inga tomtar på dem. Det var inte meningen att ni skulle städa och damsuga den här helgen - ni skulle ju fira.Det är härligt att ha någon som man älskar och att kärleken är besvarad.
Var rädd om varandra.
Kram Viola

Christina sa...

Vi skyfflade bort adventsstakarna först idag. Vi tycker de lyser upp under januari, så vi är alltid sena med att ta bort dom.

Osis med dammsugar'n... eller en lättnad ;)

Cicki sa...

Biggan: Det var nog mest otur för det är ju bra att kunna dammsuga då och då. Men det fixara sig.

Viola: Jag har inte heller tomtar på julgardinerna så det gör inget om de sitter uppe ett tag till.

Vi är rädda om varandra. Det handlar mycket om att bejaka sina känslor varje dag, att tala om för varandra att man älskar. Det är inte svårare än så. Fast det vet du ju redan....:-)

Christina: Det åker alltid upp andra ljuskällor när jag tar ner adventsstakarna för jag avskyr att ha det mörkt i fönstren. Nja, det var nog mest otur att slangen gick av. Men det fixar sig.