fredag 11 september 2009

Miljöfunderingar igen

Häromdagen funderade jag lite om miljön. Idag hittade jag det här hos Hannele som i sin tur länkat till en annan blogg. Det är så kloka ord att det kan spridas i oändlighet.

Själv mår jag dåligt om jag ser att mat kastas. Här hemma tar vi rätt på det mesta. Visst händer det även här att något kastas. Ofta handlar det då om att vi köpt för mycket och inte hinner äta upp det innan det blir dåligt. Men som sagt var så slängs det ytterst lite mat här.

Pastaslattar fryses in och används till makaronipudding. Rester fryses in och används någon dag. Frukt som blivit övermogen skärs ned till en fruktsallad. Och så vidare. Det är bara att tänka till lite hur och vad man kan göra för att slippa kasta. Dessutom är det bra för hushållsekonomin också.

7 kommentarer:

Cina sa...

För att inte tala om all mat som slängs från skolor och sjukhus! Det är helt uppåt väggarna!

Cicki sa...

Cina: Det är helt sjukt. Jag vet att jag läst det någonstans hur många ton mat som slängs per år. Nu minns jag inte hur mycket det var.

Hannele på Hisingen sa...

Det är mycket som slängs, alldeles för mycket, mat som rest långa vägar. Jag kämpar och försöker köpa mindre..

Spader Madame sa...

Hear you, ni låter som min mamma. Hon har ofta rätt! Massor med helgkramar!

Cicki sa...

Hannele: Det var lite svårt från början, när vi blev bara två, att hitta rätt mängd på matlagningen. Min nu har vi vant oss och brukar köpa och laga lagom. Blir det kvar tar vi rätt på det. Det är hemskt vad det kastas mycket mat.

Spader: Det vet du väl att mammor alltid har rätt. Även mammor i din ålder.......:-)

Christina sa...

Håller helt med, och folk kastar ofta matvaror där "bäst-före-datumet" har gått ut men ändå är det inget fel på maten.
Jag skiter blankt i bäst-före och använder alltid min näsa istället. Ibland kan det vara tvärtom, saker som påstås vara ok en vecka till luktar hur sunkigt som helst.

Cicki sa...

Christina: Jag gör likadant. Har man som jag jobbat med matvaror i hela sitt liv så har man fått lära sig en hel del om hållbarhet. Det är bara att lita på sin näsa och/eller sitt sunda förnuft.

Jag är rätt misstänksam mot de nya köttförpackningarna där köttet påstås hålla så länge för att de har packats i sterila miljöer. Men jag litar inte på det. Köttfärs tar jag rätt på direkt när jag köpt det, till exempel. Så som du säger måste man lite på sitt förnuft åt bägge hållen.