tisdag 8 september 2009

Gårdagens svampskörd

Idag har jag rensat klart svampen som vi plockade igår. Jag provvägde den på skoj och fick fram att den vägde 1700 g. Det är rätt bra för en dagsutflykt, tycker jag.

Jag är en slarvig plockerska så jag grovrensar inte i skogen. Tänker ofta på att jag skulle göra det men det kommer bara till en tanke.

Den här kastrullen är en treliters och den är ju full så tre liter rensade gula kantareller är ju inte helt fel.

En bricka med trattisar ligger och torkar. Vi hittade inte så mycket trattisar men det var nog mycket avplockat redan innan. Vi var nog ute fel dag men det skyller vi på vädret.


Ett annat resultat av svamputflykten är att jag kan knappt gå idag. Vi gick alltså i sex timmar, nästan i ett streck. Det vet jag är helt galet för min kropp men det är ju så härligt i skogen. Speciellt i trevlig sällskap och när man hittar en massa svamp. Så värk efteråt är smällar man får ta ibland.

Om vädret tillåter så blir det en sväng även på fredag.

10 kommentarer:

Moster Ma sa...

Jag har hört att en del personer skaffar värmeslingor i badrumsgolvet för att kunna torka trattisar ( men obs att de ska ligga på wellpapp)!
Själv erhåller jag mina från ostkusten,torkade och klara.
Har så det räcker ca 11 år framåt!

Biggan999 Svart och vitt sa...

Bra jobbat.... men det där med kroppen som inte vill vara med, är ju sånt man får ta när man har fibro, så det blev inte lindrigare av att du gick på mjukt underlag, kanske hade varit värre om det inte varit i skogen du knallat runt.Men tänk vad mycket gott du kan hitta i din frys till vintern och tänka tillbaka på er härliga skogspromenad

Christina sa...

Suveränt! Hoppas att vällusten av att avnjuta svamprätterna uppväger det ryggonda lite grann i alla fall...

Cicki sa...

Moster: Att skaffa värmeslingor för att torka svamp låter kanske lite i mesta laget.....:-) I alla fall i mitt liv. Min bricka ligger nu på hatthyllan så den får luft både uppifrån och nedifrån. Brickan är en sån där med rutigt galler.

Har både torkat och infryst svamp kvar från förra året.

Biggan: Jag har nog varit ännu sämre om jag gått lika mycket på hårt underlag. Mitt kroppsminne reagerar väldigt negativt på hårda golv sedan butikstiden.

Man kan göra så mycket gott på svamp. Jag har hittat ett recept på kantarellpaj. Ska testa det och blir den bra ska jag blogga om det receptet.

Cicki sa...

Christina: Självklart gör det det....:-)

Cina sa...

Men titta! Så roligt att hitta så mycket svamp! Utflykten var lyckad förstår jag! Lite sugen blir jag allt, svampmacka, det tycker jag är mums!
Hoppas värken ger med sig!
Tack för födelsedagshälsningen hos mig! Jag blev jätteglad!
Kram!

Spader Madame sa...

Saknar kantareller men har värmeslingor i golvet! Spaders mamma brukar skänka svamp... tur eller hur!

Cicki sa...

Cina: Förhoppningsvis har värken blivit bättre redan imorgon. Eller sämre eftersom jag kan få värk ibland två dagar efter att jag gjort något. Oavsett så var det värt det att få komma hem med en full svampkorg. Tillåter vädret så drar vi iväg på fredag igen.

Spader: Mammor är bra till mycket.....:-)

Pärlmudden sa...

Mumsigt värre. Visst är det värt lite extra värk när man får det pga en trevlig tur i skogen?
vi köpte en frukt/svamptork häromveckan, en OBH Nordica. Den var toppenbra. trattisar torkar över en natt.

Ha det gott, och lycka till imorgon ifall ni går ut igen.
KRAM

Cicki sa...

Pärlmudden: Visst är det mumsigt. Men jag kom ju inte upp i samma mängd som du gjorde....:-) Hade inte en aning om att det fanns särskilda torkar att köpa. Vi ska ut imorgon igen, fast då tror jag inte jag klarar att gå så långt. Det sitter i lite fortfarande.