lördag 12 september 2009

Mera svamp

Igår var det dags för en svamputflykt igen. Men först var vi tvungna att börja på Apoteket. När jag kom dit, så visade det sig att datafelet var kvar. Nu fick jag veta att det var en avgrävd kabel, som orsakade strulet. Jag fick också veta att Apoteket i grannbyn fungerade. Vi hade ändå tänkt oss vår svamputflykt åt det hållet, så till slut fick jag äntligen min medicin.

Första stället vi stannade på var en totalflopp. Många hade varit där och det var fler än vi som travade runt där, så vi gav oss av igen för att leta efter andra jaktmarker.

Nästa ställe vi hamnade på ligger lite på sidan om, så det trodde vi mer på. Man var tvungen att gå långt över en åker. Där råkade jag kliva ner i ett "kaninhål" och stod på öronen så det stod härliga till. Slog knäet, men kände att det var ändå inte så farligt, så vi fortsatte. Det var en underbar skog att gå i. Mossig och skön med lite trolskt ljus. Nästan som en John Bauer-skog. Där stannade vi resten av dagen och bara vandrade runt. Vi hittade inte så mycket vanliga kantareller, men det var gott om blek taggsvamp. Det är ju inte heller fel. Taggsvampen är en underskattad matsvamp. Det verkar som om inte så många plockar den, för ofta kan man hitta mycket av den i vissa skogar där allt annat är avplockat. Det var även mycket trattisar och rödgul trumpetsvamp.

"Fångsten" kändes bra. Vi var inte ute lika länge den här gången eftersom min kropp sa ifrån rejält på slutet. När jag kom hem så gav jag mig bara den på att jag skulle få undan svampen så fort som möjligt. Det lyckades. Men gissa om det var skönt att sjunka ner i favoritfåtöljen och lägga upp fötterna på fotpallen och glo på Dobidoo.

Nu dröjer det två veckor till nästa gång, eftersom både jag och väninnan har en massa andra saker vi ska hinna med. Eftersom det finns både infrysen och torkad svamp kvar sedan förra året, så känns det inte så nödvändigt att samla mer i ladorna. Men det är ju så vansinnigt härligt att gå i skogen en hel dag.

13 kommentarer:

Christina sa...

Vilken härlig svampkorg :)
Blek taggsvamp tycker Håkan och jag är snäppet godare än kantarell faktiskt. Den har förutom den goda smaken ett sånt härligt kittigt tuggmotstånd.
Det är synd bara att de lätt blir maskangripna.

Vilken tur att du inte bröt benet när du trampade ner i kaninhålet. Läskigt.

Cicki sa...

Jag tycker nog att kantareller och taggsvamp är lika goda. Men jag måste skrapa bort taggarna annars tycker M att det ser lite oaptitligt ut. Det är verkligen synd att masken gillar dem. Den här gången hade jag tur och hittade fina torra exemplar.

Sus blev nog mer rädd än vad jag blev när jag ramlade. Det var bara så jäkla lerigt där så jag var ju lagom snygg efteråt.....:-)

Cicki sa...

Christina: Jag glömde säga att jag tänkte på dina akvareller när jag gick där, de du skänkte till din mammas boende. Det var precis en sån skog vi gick i.

Christina sa...

Det var dumt av mig att jämföra, kantareller och taggsvamp har ju helt olika karaktärer. Det är tycke och smak som räknas :)

Blev förresten inspirerad av din svampkorg och tog en sväng bakom stationen inför kvällens mattlagning.

Så glad du gör mig att du tänkte på mina akvareller. Det är lite härligt, när man får folk att referera till en bild så där ;)

Ebba G sa...

en tid i världen, för bara något år sedan faktiskt, hade jag bara provat den sortens svampar man blir hög av. I år fick jag följa med ut i kantarellochtaggsvampskogen... Wow.
Jag blev hög av det också men på ett annat sätt. Och nu har jag lärt mig flera sorter. Fårticka och Karljohan och blodriskor tillexempel. Mycket gott.
Kaniner kan man också plocka.. eller kanske inte. Men man kan äta dem, det vet jag från bestämd källa. (men berätta det inte för de små flickor och pojkar som gosar med sina långöron)
Kram
/Ebba

engelsson sa...

Härlig fångst du gjort i skogen..Taggsvamp har jag bara hittat en gång..trumpetsvampen e jag för osäker för o våga plocka.. kram på dig o visst e det fint även i Blekinge..underbart fint..men jag blev nog lite bergtagen i Lappland..fast i naturens trolldom på nåt vis..

Cicki sa...

Ebba: Vad härligt att du också hittat till svampskogen, den rätta alltså.....:-) Jag kan också känna mig hög av att gå i skogen. Jag kan nog bli hög av många saker, roliga saker alltså. Jag är nog en konstig människa för att trots att jag tillhör flower-power-generationen så har jag aldrig testat annan drog är sprit och tobak. Så jag vet inte riktigt hur det känns att vara droghög.

På något vis måste det kännas för dig som att börja leva igen och lära sig nya saker, som ett barn lär sig nytt, om du förstår hur jag menar.

Kanin har jag aldrig ätit, men hare. Det var gott. De har också långa öron. Jag lovar att inte skvallra om att man kan äta dem.....:-)

Engelsson: Nere hos dig borde det finnas mycket trumpetsvamp eftersom de trivs i lövskog. Man kan inte förväxla dem med andra så låt någon visa dig hur de ser ut. Det är en delikatess.

De flesta ställen har sin charm och tjusning. Att vi gillar det som är norrut är väl våra norrländska gener....:-) Jag tycker att Västernorrland har så mycket vackert också. Tänk att åka efter Indalsälven med dessa djupa skogar och berg kan göra mig andlös. När jag bodde där uppe så bodde jag en bit utan för Sundsvall. Man åkte mot Östersund. Ibland hände det att jag på hemväge, stannade bilen och bara insöp den mäktiga synen om hur vackert det var där jag bodde.

engelsson sa...

Ja jag har hört folk lovprisa trumpetsvampen..får väl be nån expert visa mig... Ja de där päronen e skumma..hade inte heller klarat o bita i dem

Anna Munkhammar sa...

Jag är så rädd för att plocka svamp. Jag skulle vilja kunna mer så att man slipper tänka "Tänk om den är giftig"... Svamp är ju så himla gott!

Cina sa...

Åh vad härligt med ännu mer svamp! Jag håller med, man kan bli "hög" av att gå i skog och mark, det är en skön känsla.
En himla tur att du inte gjorde illa dig!!!
Varm kram!

Cicki sa...

Anna: Icaförlaget hade förr en svampbok med de tio vanligaste svampsorterna. Det var sorter som var rätt lätta att lära sig. Kolla om den går att få tag i fortfarande. Det var min första svampbok och jag har den fortfarande kvar för den är så himla bra.

Annars kan du ju anmäla dig till en svampkurs. Kolla om du har någon mykologisk (svamp) förening där du bor. Kolla med dem när de har kurser.

Det är roligt att kunna lite olika svampsorter. Man behöver inte lära sig så många utan tre-fyra sorter räcker gott och väl. Lycka till.

Cina: Visst är det underbart i skogen. Det är rena rama lisan för själen.

Eva H-höjden sa...

Även i Västra götaland lämnar folk blek taggsvamp i skogarna. Men jag hittar inga trattisar :-( Var är de! Vanliga kantareller däremot har det varit massor av i år!! ;-)

Cicki sa...

Eva: Det verkar som om trattisarna kommit igång senare i år. Eller så är det sämre tillgång helt enkelt. Vi har inte heller hittat sådana mängder som vi brukar göra. Vi ska ut i nästa vecka igen så få se om det blivit bättre då.