fredag 26 september 2008

Otrevliga butiskbiträden

Mie skrev idag om hur otrevligt bemött hon blivit i en butik. Jag har också råkat ut för det idag.

Vi har två stora tygaffärer här i stan. Den ena ligger nere på stan och det är där jag handlar mest. Sedan har vi en som ligger bredvid Willys. Jag har handlat där ibland för de har rätt läckra tyger. Men de är dyrare än den nere på stan och personalen är inte heller lika trevlig.

Idag skulle jag trots allt gå in där. De har lite garner för skapliga priser och jag ville ha något att sticka. Dessutom behövde jag lakansväv i en färg som varit slut hos min hovleverantör. Lakansväven var de dubbelt så dyr på, så där skippade jag den tanken på en gång. Men jag skulle som sagt var ha garn. Jag frågade om priser på flera olika eftersom jag inte hittade några prisuppgifter. Jag fick trevliga svar av det ena butiksbiträdet så det var inget problem. Till slut så säger jag: "Hade ni inte tydliga prisuppgifter på garnen uppsatt tidigare?" Då snäser det andra biträdet till: "Det har vi nu också om man använder ögonen." Hon visade på tre små lappar som var uppklistrade på sidorna om garnhyllorna. Jag blev så snopen att inte kom mig för att svara. Jag hittade i alla fall ett garn jag ville ha. När jag hade betalat fick jag se några broshyrer som låg uppradade på disken. Jag frågar om man får ta utav dem. Jodå, det gick bra. Så jag plockar åt mig ett exemplar. Tror jag i alla fall. Det otrevliga butiksbiträdet sliter åt sig det och snäser åt mig att det räcker att ta en åt gången. Jag hade oturligt nog tagit två. Tyvärr fann jag mig inte nu heller annars hade jag gärna gett ett dräpande svar.

Nu ska jag aldrig mer sätta min fot där. De får ha hur snygga tyger och billiga garner som helst. Jag kommer inte att gå dit. Jag ska även berätta för mina väninnor och varna dem. Jag vet andra som har samma erfarenheter och som slutat gå där. Vi har två garnaffärer på stan. Jag ska nyttja dem istället.

Bra renommé tar lång tid att arbeta upp och kan raseras på ett ögonblick.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det så! Tur den andra affären är både trevligare och billigare :)

Anonym sa...

Fruktansvärt! Och jag känner igen mej i din reaktion - eller snarare att reagera för sent. Blir ofta helt ställd och tror jag hört fel när jag nångång blir bemött så där arrogant. Och man försöker rätta till det fel som man inte varit upphov till... urdumt egentligen. För sen kan man bära på händelsen länge och ångra sig att man inte bet av direkt eller slängde varororna i ansiktet på vederbörande och direkt krävde respekt.
Men.. men.. det ligger nåt inombords som säger att man alltid ska tänka gott och vara positiv - vilket ibland leder till att man ångrar sig rejält. Men bra att du inte ska handla där nåt mer!

Cicki sa...

Alde: Jag blir så där som du beskriver din egen reaktion. Jag ältar det i mitt huvud långt efteråt och ångrar att jag inte reagerade. Får nästan tanken att jag ska gå in igen och näpsa dem. Men det gör jag ju inte. Kommer osökt att tänka på Julia Roberts i Pretty woman där hon blir dåligt bemött av butiskbiträden p g a sin klädsel. När hon går dit igen fullastad med kassar och paket och säger med ett brett leende: "Hugh mistake." Så skulle jag vilja göra....:-)

Anonym sa...

Tänkte också på den sekvensen med Julia Roberts när jag läste det du skriver. Men, som I brukar säga, det finns ganska gott om "stolpskott" som arbetar i affärerna numera! Man tycker att serviceinriktad personal ska få lära sig hur man uppför sig mot sina medmänniskor.

Kram KB

Cicki sa...

KB: Dessutom är det kvinnor i vår ålder så man kan inte skylla på ungdom och oförstånd heller.

Spader Madame sa...

Ett brev och/eller telefonsamtal till ägarna för eventuell kompensation?? Annars handlar du aldrig mer där!!! Förbannade människr som sabbar ens humör bara för att man vill handla litet!!

Cicki sa...

Spader: Tyvärr är det ingen större idé att ta det med ägaren. Han är inte heller speciellt kundvänlig. Bojkott är det enda raka.