torsdag 10 april 2008

En surkärrings funderingar

På senare år har det poppat upp en massa produkter som vänder sig enbart till oss som är 50+. Det är tidningar som M Magasin och Plus. Nu har det tydligen även kommit en tidning som heter Hemtrevligt. Dove presenterar en hudvårdsserie som enbart vänder sig till oss äldre. Man har till och med hittat på ett ord som benämner oss 50-plussare. Numera ska vi tydligen kallas för mappiesar. Vilket hemskt ord. Jag kallar mig hellre för mupp än för mappie. Läser man dessa 50+-tidningar så får man läsa en massa repotage om hur hur mappiesarna (Gud vad jag hatar ordet) tar över världen genom att bland annat flytta utomlands på sin ålders höst. I och för sig inget nytt, men nu går man ut med budskapet att det kan de flesta 50-plussare ägna sig åt. Man har även undersökningar om att mappiesar föredrar att köra nercabbat och köpa motorcykel. Det är moderepotage där man kiknar när man läser priserna på kläderna. Vi anses numera vara den köpstarka generationen.

Men man har glömt en grupp. Vi som är 50-plus men av någon anledning inte längre kan förverkliga oss själva och följa våra ambitioner. Vi som inte längre kan jobba och vara köpstarka. Vi som lever på en förtidspension på sju-till åttatusen på månad. Hur ska vi göra? Vi kan absolut inte flytta utomlands. Vi får vara tacksamma att vi har tak över huvudet. Vi kan inte köra nercabbat utan får vara glada om vi har råd med en femton år gammal Ford. Vi kan inte köpa kläder och skor i tusenkronorsklassen. Vi är tacksamma om vi hittar något på Lindex och Kapp-Ahl för halva reapriset. Vi har inte ens råd att köpa dessa självförverkligande tidningarna utan får köpa dem i grupp och turas om att läsa. När kommer det något frestande för oss?

12 kommentarer:

resan mot ljuset sa...

Jag är också en rea-shoppare. Det bådar gott inför vår shoppingtur. Det är lätt att bländas av utlandsflyttar och nebcabbat, men vi vet ju att livet handlar om andra saker. Man får gnälla lite ibland och vara surkärring. Säkert är det bortblåst när du vaknar imorgon. kram

Spader Madame sa...

Kanske det kommer messmör för 50+ snart. Nej visst ja, Mappiesarna har ju redan en egen -gammaldags messmör. Sååå är det ju...något annat ni behöver ;-))

Kram...

Cicki sa...

Resan: Jag är varken så sur eller gnällig som jag låtsas. Jag blir bara lite tirriterad ibland, som världens vackraste Karlsson brukade säga.

Madame: Jag återkommer med en önskelista. Fast jag gillar bäst den vanliga messmören....:-)

Smycka sa...

Vad är det för ord?! Tycker inte heller om mappiesar, klingar helt fel att säga. *hm* Hepp, det är inget ord jag kommer att använda!

Reor är roliga att gå på! Älskar att fynda roliga saker! =o)

Cicki sa...

Smycka: Jag tror det är Amelia Adamo som har hittat på ordet men jag vet inte säker. Jag tycker det låter gräsligt.

Lena sa...

Blir du inte överlycklig när du får löneförhöjning på 37 kr/månaden,som min senaste var på,jag bara undrar?
Ha de

Cicki sa...

Självklart Lena, det täcker ju inte ens alla prishöjningar på basvaror. Tror du vi kan löneförhandla?

Anonym sa...

Hm, ingen 50+are, nej... Men, ibland undrar man... ja, det blir rea, eller då halva reapriset... Många tycker att man handlar, JA... men det är då av pengar man har FÅTT och det är reapriser som heter duga. Nä, man kan inte handla det man vill, utan det som det RÅKAR vara rea på, resten man ser och önskar får man hoppas finns kvar när det blir rea...
Ja, jag köpte den där tidningen - 29kr, istället får något vettigt till maten? Inte ofta jag köper tidningar, men... Har inte hunnit kolla så noga i den, men kanske ska läsa och bli arg? Eller har du blivit arg för oss alla, månne?
Dock har jag alltid sagt till mina barn att ni vet... när det blir dags för pensionen - möjligen 70år? Då lär man få lov att flytta utomlands för att få lov att klara att leva - Tunisien är billigt att bo och leva i... och varmt, bra för kroppen... En gammal bil rullar nog ända hem, ja... och ungarna ska HA sommarhus på Öland där VI också får bo under sommardelen... sedan vända näsan mot land där man kan leva på sina kronor och ören...
Må så grankott... ngn som undrar hur man ska få fram till något till frukost imorgon, hm...

Hilda sa...

Ja du Cicki, Jag har hade aldrig hört det ordet förut tack och lov. Som vanligt låter det som att tidningarna befinner sig i en helt annan värld. Den så kallade drömvärlden. De glömmer liksom bort i all hast att de flesta lever i världen som kallas Verkligheten...Kram Cicki!

Cicki sa...

Ja nog är det i en drömvärld de lever i. Idag fick jag förklaring för vad Mappie står för=Mogna Attraktiva Pionjär Personer. Det kan jag i och för sig skriva under på och ta till mig. Men själva ordet låter ändå för jäkligt. Förrsten, välkommen tillbaka i bloggvärlden, Hilda. Du har varit saknad...:-)

Klimakteriehäxan sa...

Tyvärr har du nog alldeles rätt. Handväska för 65 000 spänn? Nääää.

Cicki sa...

Häxan: Speciellt inte när jag kan sy mycket billigare väskor själv i alldeles egen design ....:-)