tisdag 24 november 2009

Matlagningsdilemma

Sambon och jag har många gemensamma intressen. Ett av dem är att laga mat. Ändå har det de sista åren blivit sämre och sämre med det. Det är som att orken inte räckt till. Det blev väldigt tydligt vem som stått för den huvudsakliga matframställningen när jag blev dålig efter dopet. Helt plötsligt så var sambon alldeles handfallen. Vad skulle han laga för mat när jag inte orkade att stå vid spisen?

Det blev en del hårda ord sagda här när jag surnade till över att jag tyckte han ställde upp för dåligt. Nu har vi förhoppningsvis hittat en lösning. Det var faktiskt sambons idé. Vi ska ha ett matlagninsschema. Alltså bestämma en vecka i taget vem som lagar mat en viss veckodag. Den tanken köpte jag och kompletterade med att då kan vi även göra en matsedel på samma gång. Då kanske vi slipper stå med det dagliga dilemmat om vad vi ska äta.

Så igår gjorde jag korvgryta, idag ska sambon göra pannkakor och imorgon ska jag göra lappskojs. Torsdagar kommer att ständigt vara matlagningsfria för mig eftersom jag är så trött efter vattengympan. Få se nu om vi kommer att få detta att funka.

8 kommentarer:

Lisette sa...

Jättebra idé, tror jag. Min gubbe och jag lagar ofta mat tillsammans. Det har blivit rutin och vi tycker nog att det är roligt båda två. Han är allra bäst - bättre än jag tror jag- på pannkakor!
Skönt för dig att ha en helt matlagningsfri dag.

Moster Ma sa...

Låter bra, samarbete och planering...
jag har nog skrämt iväg MM lite, osmart och opedagogisk som man är (åtminstone privat), men vi har det trevligt tillsammans i köket och hjälps åt. Vissa saker blir bara bäst när han gör det.

EVA / whiskyochchampagne sa...

Här tar jag mig en timme varje söndag och gör veckansmatsedel och det är det värt ! Så himla skönt att veta vad som ska göras och vad som ska handlas och man behöver inte fundera alls...

Har gjort så sen barnen var små och jag fortsätter än...hihi !
Man SKA förenkla vardagen allt man kan...

***

KRAAAM EVA

Biggan999 Svart och vitt sa...

Ett mycket bra förslag, hoppas ni nu kommer att följa det hela. När ni vant er vid vem som lagar mat just den dagen och därtill lägger upp en marsedel, visst fixar ni det där.

Christina sa...

Det låter som en jättebra idé! Himla bekvämt, och så kan ni ju hjälpa till om ni känner för det.

Håkan och jag lagar mat tillsammans och ser det som en väldigt trevlig stund på dagen men ibland önskar jag att jag bara fick bli serverad ;)

Någon veckomatsedel har jag aldrig klarat av att göra eftersom jag går på inspiration. Jag klarar knappt att tina upp något från frysen dagen innan.... ;)

Måste jobba med den biten...

wv är "andar"...vad säger det mig? Att jag kanske får en veckomatsedel från andevärlden i en dröm inatt?

Cicki sa...

Lisette: Pannkakor är inte min grej. Tycker inte speciellt mycket om det men M älskar det, speciellt sina egna. Så det får bli då och då i alla fall.

Moster: M är jätteduktig på att laga mat. Speciellt på inspiration. Jag är nog mer tradionell i min matlagning.

Eva: Jag har sett att du gör så. Toppen. Jag gjorde det också när barnen var små. Jättepraktiskt.

Biggan: Förhoppningsvis så blir det en bra grej av det hela.

Christina: Vi kan inte laga mat tillsammans. Vi är bägge två såna som vill ha saker och ting gjorda på vårt eget sätt. Det harmonierar inte i köket....:-) Dessutom har vi dåligt med arbetsbänkar i den här lägenheten så det är svårt att få plats två stycken. Men visst delar vi också på jobbet mellan varven.

Spader Madame sa...

Hemma hos oss lagar Spader mat. Kanske också Sabaidi, pizzerian eller Sibylla. Eventuellt Dafgårds också! Mycket makaroner blir det!

Cina sa...

Det är absolut lyx för den här mamman att få mat lagad och serverad = slippa själv! Här har ungarna trimmats sedan de nådde upp till spisen och det har utvecklat sig till pannkakor av Lilla Syster, ägg och bacon av Store Bror och så pastasallad av Stora Syster. Så tre middagar av sju är ju hemma liksom.....
Matlista är ett måste. Store Bror kan inte fungera om han inte vet vad han kommer att få äta!
Hoppas ert schema fungerar! Låter skönt!
Kram!