lördag 15 augusti 2009

Ljusspel och kortspel

Nu är dottern och svärsonen här igen. De kom igårkväll. Då åt vi något riktigt gott. Polenta med bönsalsa, gräddig spenat och kycklingfilé. Verkligen mumsigt. Efter det blev det en omgång Texas Holden eftersom ungdomarna tagit med sig pokermarkerna. Dottern vann och var överlycklig att hon van över sin bonuspappa. Vi hann med en omgång Plump också, innan det var dags för sängen.

När dottern och jag var ut på balkongen en sväng så stod vi alldeles handfallna och tittade på ett enormt ljusspel på himlen. Det var ett rejält åskväder utöver havet. Men det var så långt borta att vi inte hörde ett dugg. Däremot såg vi blixtarna som korsade himlen om och om igen. Det var maffigt.

Idag har vi varit och gratulerat Amadeus som fyllde ett år igår. Undrar om jag skämt bort Ebba för hon hinner bara se mig med en kasse så undrar hon vad hon ska få av mig. Fast det är ju en farmors rättigheter att skämma bort barnbarnen.....:-)

Amadeus fick en skjorta sydd av ett återanvänt retrotyg och ett par hängselbyxor sydda av återanvända jeans. Byxorna blev i största laget men då har han ju något att växa i.
Ebba fick ett par jeans som jag fått av en väninna efter hennes flickor. De var lite slitna på knäna så jag tillverkade några små blomlappar som jag sydde på det slitna. Det blev rätt tufft, tycker jag själv.
Ikväll har sambon och jag BF eftersom ungdomarna åkt i till Stockholm för att gå ut och äta med några goda vänner. Fast de skulle inte bli så sena så någon form av kortspel lär det väl bli framåt natten.

7 kommentarer:

Camilla sa...

Dina blommlappar är helt rätt i tiden. Härom dagen såg jag nya jeans i en höstklädkatalog med blomlappar på knäna. Men det är nog så att dina blomlappar är snyggare.

Cicki sa...

Camilla: Jag hade inte en tanke på mode utan mer vad en fyraårig prinsessa ville ha.....:-)

Kanske jag ska använda sådana här på någon väska i höst?

Biggan999 Svart och vitt sa...

Blomlapparna var klart balla. Fina kläder, när man kan sy och de uppskattar det så kan de ju få mycket mer om man kan återanvända tyg eller att man kommer över stuvbitar, de brukar vara bra pris på och små sessor och prinsar går det inte åt så stora bitar tyg.

Cicki sa...

Biggan: De blir så lyckliga över allt de får. För ett tag sedan fick Ebba en klänning av mig som jag fått av samma kompis som jag fick byxorna av. Jag lagade och fixade till klänningen. Den är hon så kär i så att så fort den är tvättad, knappt torr, så ska hon ha den igen och igen och igen.....:-)

engelsson sa...

Härliga ungar..då e det kul o hålla på i sy o fixa till dem.. Tack för tipset med kramhjärtat..ska prova... Mina smärtor e lite luriga tyvärr..just nu så känner jag att stickningen får vila idag för axlarna bråkar..fast det kliar i fingrarna på mig..kram kram o ha en fin söndag

Klimakteriehäxan sa...

Jättefint med blomlappar!!! Jag tycker du ska passa på och skämma bort dom nu, medan dom blir glada. Rätt som det är duger bara sådant de själva väljer, ofta med mantrat: "närå mamma, jag bryr mig inte alls om vad som är modernt, jag bestämmer själv" ...

Cicki sa...

Engelsson: Ebba älskar ju allt som är rosa och prinsessigt så det är bara att köra på med flickiga saker....:-)

K-häxan: Det blev inte alls så dumt med blommorna. Det går ju inte att laga såna där smala ben på vanligt sätt. Nu kunde jag sy på lapparna för hand och det blev ändå lite kul.

Jag sydde ju det mesta av barnens kläder när de var små. När dottern kom i tonåren då dög det inte alls. Sonen brydde sig inte så mycket. Men nu börjar dottern beställa lite då och då igen och inser att man kan få väldigt speciella saker om de är hemsydda....:-)