fredag 3 juli 2009

En härlig kväll

Det som häromdagen var ett mindre datorstrul med inställningar som krånglade blev till ett stort datastrul när ingenting ville fungera. Sitter just nu vid sambons dator för att åtminstone visa att jag lever. Sambon håller på att ominstallera det mesta på min dator.

Ikväll har vi varit på lokal för första gången på flera år. Jag fyller jämt om några veckor. Det är inget jag kommer att fira, men för ett tag sedan så kände jag att jag ville gå ut och äta. Det var så länge sedan vi kunde unna oss det. Jag hade sparat undan lite sypengar, så jag bestämde att det fick bli födelsedagspresenten till mig själv. Ni som handlat senaste perioden är alltså delaktiga i denna present. Tack så väldigt mycket för den underbara presenten........:-)

Jag bestämde i måndags att jag ville gå ut den här veckan nu när det är så fina kvällar med värme och möjligheten att sitta ute och äta. Hur vädret är när jag fyller år vet man aldrig. Jag hade spanat runt lite när jag var på stan med min lilla skyddsling igår så jag var ganska säker på vart jag ville gå.

Vi åkte ner på stan vid sjutiden, strosade runt hand i hand och tittade på folk. Gick till några olika restauranger och kollade tillsammans, men efter ett gemensamt beslut hamnade vi på det stället jag redan valt ut. Vi har ätit där en gång tidigare, för fyra-fem år sedan och då hade de bra mat.

Vi blev mycket glatt överraskade. Det var fullsatt på deras veranda, men vi fick ändå ett bord för två alldeles mot vattnet. Snabbt kom en servitris och frågade om vi ville dricka något före maten. Vi bestämde att vi skulle ta in en flaska vin som skulle få räcka över måltiden. Den kom snabbt och hovmästaren pratade lite lagom medan han öppnade. Snabbt kom servitrisen tillbaka och tog upp vår beställning på mat. Det kan låta tråkigt att vi bestämde oss för pizza, men det kändes så frestande. Det är något vi inte köper i vanliga fall. Det var en hit. Det är nog den godaste pizza jag ätit i hela mitt liv. Botten var perfekt gräddad med en god sälta i degen. Det var ingen slafsig burkskinka eller burkchampingoner påslängt utan allt var färska varor. Hämtpizzor i all ära, men de kan slänga sig i väggen. Det här var en smakupplevelse. Kanongott. Till efterrätt tog vi kaffe och pannacotta. Också jättegott.

Servicen var fenomenal hela tiden. Det verkade inte som att de hade egna bord uppdelade mellan sig utan den som hade tid kom när de såg att det var dags. Hovmästaren hade totalkoll och vakade över det hela, hela tiden, samtidigt som han var med och hämtade disk, tog hand om notor och var allmänt trevlig både mot gäster och personal. Jag är mycket imponerad. Jag har ju ett litet förflutet i restaurangbranchen eftersom både farmor och pappa haft egna smårestauranger, så man vet ju lite vad man ska titta efter.

Strax efter tio var vi hemma igen efter en underbar kväll som vi verkligen behövde. Det har varit lite väl mycket strul ett tag nu. Allt redovisar jag inte här, men det har varit mycket på sista tiden. Nöjda och belåtna slet vi av oss kläderna när vi kom hem och...................

.......................Just det, säckade ihop framför TV:n och tittade på Jack Bauer..........vad trodde ni???? Snuskpellar.......:-)

Uppdatering: Jag fyller naturligtvis jämnt, inte jämt.

9 kommentarer:

Le Loup sa...

Datorstrul är bara så trist!!! Hoppas ni får igång datorn snart.
Och pizza låter inte alls trist, en välgjord pizza är inte fy skam alls.
Det låter som ni hade en härlig kväll :)

Moster Ma sa...

Får man gratulera lite i förskott då...

en riktigt välgjord pizza är aldrig fel...
Ha det bra ...

Spader Madame sa...

Alltså, nog trodde jag att ni skulle hem och pusas litet... så det gjorde ni väl i alla fall...

Jag gillar hur du tänker, passa på att njuta när tillfälle ges och äta det man vill ha. Sånt är viktigt för att man ska må bra, långt därinne! Kram, raring!

Annela sa...

Vilken myskväll och inte tänkte jag att ni gick hem och satte er framför TV:n...eller det kanske ni gjorde först =)
GRATTIS LITE I FÖRVÄG!

KB sa...

Vad roligt att kvällen blev så lyckad!

KB

Cicki sa...

Shirouz: Jag har ätit pizza på Sicilien. Den här slog faktiskt den, tyckte jag.

Just nu är jag rätt less på min dator.

Moster Ma: En får tacke....:-)

Spader: Jag har varit så jäkla präktig i hela mitt liv tidigare. Nu är det slut på det. Nu gör jag vad som faller mig in. Nästan i alla fall. Fast jag är väldigt präktig ändå mellan varven.

Lite pussades vi i alla fall även hemma......:-)

Annela: Här avslöjar vi inte sådana hemligheter.....:-) Tack för grattandet.

KB: Den blev toppen. Hoppas måtten blev bra för dig. Har inte fått igång vanliga mailen än så jag kan svara dig. Såg igår att du skrivit svar men nu kommer jag inte åt mailen igen.

KB sa...

Har inte börjat sy ännu. Det är som en bastu där jag sitter och syr så jag har lagt ner verksamheten lite nu. Hjälper inte att ha alla fönster öppna. Vi håller på att försmäkta av värme här, inte en droppe regn ännu. Vi hörs när din dator är OK igen.

Kram
KB

Anonym sa...

Den kvällen var ni värda! Grattis i förskott :-). Vi har också upptäckt ett matställe här i närheten där de har kanongoda pizzor, med enbart färska varor på. Nån krona dyrare än hämtpizza från pizzerian, men helt klart värt det.

Cicki sa...

Annika: Tack. Visst är det skillnade på pizza och pizza. Får man en perfekt tillagad pizza så är den värd några tior extra.