lördag 4 augusti 2012

Mumsig middag

Ikväll åt vi en väldigt god middag. För någon vecka sedan köpte vi sötpotatis. Helt enkelt för att ingen av oss ätit det tidigare och vi var nyfikna på det.

Igår satt jag och letade recept och hittade flera spännande. Det vi föll för var Rostad sötpotatis med chevreost. Vi hade allt utom osten hemma, så det fick bli en liten promenad till Hemköp.

Vi hade två sötpotatisar, men de var så stora att vi gjorde i ordning enbart den ena. Man skalade den och skar den i bitar. Sedan rostade man det i tio minuter. Under tiden hackade jag lite valnötter som smaksattes med honung och fikonmarmelad. Egentligen skulle det vara hackade torkade fikon. Men eftersom vi hade fikonmarmelad hemma så tyckte vi att det borde funka på samma sätt. Det gjorde det säkert också för fikonsmaken fanns där och den var väldigt god.

Jag tärnade även ner osten i denna nöt/fikonblandning. Sedan strösslade jag det över potatisen och så in i ugnen i ytterligare femton minuter. Till det stekte vi kycklingfiléer som vi smaksatte med enbart salt, peppar och riven och pressad lime.

Det var otroligt gott. Nu har vi en hel sötpotatis kvar plus halva chevreosten så det får gärna bli en repris nästa helg. Eller så testar vi något annat spännande.

3 kommentarer:

Cina sa...

Låter verkligen gott!

Eva i Halmstad sa...

Läste på Fb, ta inte illa vid dej, hon har nog en dålig dag......
Må så gott de går.
Eva

Cicki sa...

Cina: Det var det också.

Eva: Tack för ditt stöd. Jag orkar inte längre bry mig. Jag är luttrad. Det är inte första gången det händer. Jag är mest ledsen och bekymrad över att bonussonen och barnen ska behöva ha det så här. Kram