fredag 2 mars 2012

Bloggar mer för varenda unge

Att jag i förra inlägget bloggar för varje unge har ni redan sett. Där tar Unicef upp problemen om hur barn far illa i främst tredje världen. Men i min värld bloggar jag även för barn i vårt land. Vi får aldrig glömma bort att det är barn som far illa även här. Det är lätt att glömma eftersom Sverige ändå tillhör en nation där inga barn borde fara illa. Ändå gör de det.

Det finns barn som växer upp med missbrukande föräldrar, där både droger, misshandel och svält förekommer. Det finns barn som växer upp med en eller två föräldrar som driver aktiv fysisk eller psykisk misshandel, även utan drogers inverkan. Det finns barn som växer upp i andra former av dåliga miljöer.Det finns barn som aldrig blir sedda av vuxna. Det är också en form av misshandel och gör väldigt ont.

I FN:s Barnkonvention står det att alla barn har rätt till en bra undervisning. Ändå lever inte Sverige upp till det. Funktionshindrade barn får inte alltid den hjälp och stöd de har rätt till. De särbehandlas på olika sätt, genom att de inte får tillgång till de resurser som de har rätt till. Barn som behöver andra former av stöd och hjälp i undervisningen får inte det. Barn mobbas i svenska skolor utan att någon vuxen ser eller tar hand om det. Även här finns stora brister i svenska skolor.

Så även om vi självklart ska tänka på barn som svälter, lever i slum, är på flykt eller lever under andra horribla förhållande ute i världen, så får vi heller aldrig glömma att det finns så många barn i vårt land som behöver oss. Vi måste se även de barnen.

2 kommentarer:

Trebarnsmamman sa...

Precis vad jag också tänkte på Cicki! Det är så lätt att tänka på barn i andra länder och glömma bort våra egna!

Bra skrivit!

AprilSus sa...

Du har så rätt! Självklart far barn illa i alla länder, även här i Sverige. Räddabarnen är också en bra organisation som även jobbar för barns rättigheter i vårat eget land. Här kan man läsa lite om det... http://www.rb.se/vartarbete/isverige/Pages/default.aspx

Det går ju tyvärr inte att skänka pengar till alla hjälporganisationer som finns, men huvud saken är att man gör något litet för att dra sitt lilla strå till stacken. Jag har tyvärr ingen välfyllt bankkonto att ösa ur, men jag har ändå valt att skänka en liten slant varje månad till både unicef och Räddabarnen och det har jag gjort i många år nu och det har inte gått någon nöd på oss för det. Dessutom känns det gott i hjärtat att veta att jag har gjort något litet i alla fall. :)

Kramis!