måndag 24 oktober 2011

NU, kanske, om vi har tur!

Är det nu det ska ske? Att sambon ska få bli självförsörjande?

Idag skulle bilen besiktas. Det gick sisådär. Höger styrled måste bytas. Där fladdrade ett antal hundralappar iväg. För övrigt är gamla fröken Mercedes i förhållande bra skick.

När vi ändå var ute och snurrade så bestämde vi oss för att slinka in på Förskräcklingskassan. Vi har ju försökt få kontakt med dem via både mail och telefon och misslyckats varje gång. Kanske öga mot öga skulle funka?

Tänk att det verkade som att det är så en slipsten ska dras. Vi fick träffa en urtrevlig människa som berättade för oss hur vi ska gå tillväga. Hon blev lite förskräckt (dock ej förvånad) över hanteringen av sambons fall. Hon hittade, bland alla handlingar, att en handläggare utsetts i oktober 2010. Det var mer än vi visste. Jag kände väl igen namnet och tror att det är samma handläggare som jag anmälde 2004, just på grund av att hon aldrig hörde av sig, trots löften. Typiskt!

Den vänliga personen vi träffade var ingen handläggare utan mer en form av receptionist, så hon kunde inte göra något i nuläget. Däremot berättade hon att det finns en sorts ambulerande handläggare, som tar hand om krångliga fall, det vill säga sådana som sambon. Fast det är inte han som är krånglig. Bara hans fall.

Medan vi väntade, mailade receptionisten till de ambulerande handläggarna. Hon trodde att någon skulle höra av sig inom denna vecka. Då skulle vi kunna bestämma tid för en träff, med den hitresande personen. Vi fick även med oss ett antal papper som skulle fyllas i inför det mötet.

Vi hann precis innanför dörren när telefonen ringde. Tro det eller ej, men det var den kringresande försäkringskasserepresentanten som ringde! Kors i taket!

Nu har sambon haft ett långt samtal med den mannen. Han har fått tips och råd om hur han ska fylla i alla papper och lite tips om vad som är extra viktigt att framhålla. När FK har fått alla dessa papper så kommer det att kallas till ett möte.

Man tror knappt det är sant. Tänk om jag drömmer? I så fall vill jag inte vakna upp.

12 kommentarer:

Mångmamma sa...

Jippie och hurra!
Hoppas turen håller i sig!
Kram

Madde sa...

Håller tummarna:)

AprilSus sa...

Håller tummarna så de nästan blånar. Det är alldeles för få glädjande besked från FK. Dags för ett nu, tycker jag! :)

Kramis!

Cina sa...

Jag håller tummarna för att det går vägen nu!
Kram!

Trebarnsmamman sa...

Vågar inte tro det...men hoppas att jag blir glatt överraskad!

Camilla sa...

Som vanligt gäller det att hålla sig framme och i kombination med det ha tur att träffa rätt person. Håller tummarna för att det ska gå bra för er på mötet.

Smycka sa...

Håller både tummar och tår för att det ska gå bra! Lycka till! Kram till er båda

STORARTAT! sa...

Åh, äntligen händer det nåt. Jag är så glad för er skull!

Anonym sa...

Ååh, det låter ju jättebra, hoppas det löser sej för honom nu!! Fast jag förstår verkligen inte varför det ska vara så svårt och gå så långsamt :-(.

Ingabritt - after work sa...

Undrens tid är tydligen inte förbi!
Har Sjuka Kassan fått gårdfarihandlare? Nej, skämt åsido...Jag tror det är en finess med dessa ambulatoriska handläggare för vissa tidskrävande ärenden som inte hinns med i det löpande och jag tror också att det kan vara bra att få nya fräscha handläggarögon som tar hand sitt ärenden. Håller tummar och tår!

Cicki sa...

Nu gör jag ett gemensamt svar till er alla: Mångmamma, Madde, AprilSus, Cina, Trebarnsmamman, Camilla, Smycka, Storartat, Annika och Ingabritt:

Tack för alla glada tillrop. Det är nu själva kampen börjar.

Pärlmudden sa...

Håller tummar o tår att det ska bli bra till slut!
Styrkekramar!