tisdag 25 oktober 2011

Medan tankarna vandrar

Att plocka med tyger är ett bra sätt för mig att sortera upp mina tankar. Förr jobbade jag många gånger med texter och annat tankearbete medan jag strök. Numera plockar jag tyger eller syr. Det är så rogivande.

Eftersom vi ändå är i farten med att röja så har vi bestämt att röja på fler ställen. Medan sambon åkte iväg och hjälpte en kompis med bilköp, så röjde jag i sovrummet/syrummet.

Jag har länge översvämmats av kassar med tyger. Jag är ganska ordentlig av mig (omskolad pedant) så de flesta tyger är sorterade i fyra bananlådor under sybordet, i tre plastbackar under sängen och i två stora tvättkorgar bredvid mitt nattygsbord. Men så ramlar det ju in nya tyger hela tiden. (Undrar hur det kommer sig?) Det var en period när det ramlade in betydligt mer än jag hann sy upp. Så det har plockats och plockats och jag har försökt få ett system i det hela.

Min hemliga dröm är ett syrum med ordentliga skåp där alla tyger ligger fint på hyllor så man kan se allt man har. Det lär aldrig bli mer än en dröm.

Men idag har jag i alla fall fått bort sex papperskassar med tyger. Jag har sorterat ner det i tre nya banankartonger, som nu står uppe på tvättkorgarna. Dessutom har jag sorterat ut en massa tyger som jag ska sy av nu i första hand. De tygerna ligger nu i en blå Ikea-kasse. Förhoppningsvis ska den högen decimeras åtskilligt. Det kommer att bli mycket kuddar, tror jag. Jag är inne i en riktig kuddperiod, verkar det som.

Förutom detta så ligger det 22 olika tyger på strykbrädan. De ska jag fotografera imorgon inför en beställning. Undrar vart jag ska lägga de 21 tygerna som blir över, efter att kunden bestämt sig.

I en papperskasse kanske......:-)

3 kommentarer:

Charlotte sa...

Känns igen, skrattar så jag kiknar! Men mina berg består av strimmelbara tyger som ska förvandlas till mattrasor och senare förädlas till trasmattor! Men man måste ha ett lager att inspireras av! Tur att min särbo är just särbo och en fridens man! Men visst får han plats här hemma emellanåt! Även en del av hans bilsamling!

STORARTAT! sa...

Visst är det konstigt att tyger och garner bara tycks bli fler och fler!?
Men det är bra att ha att ta av när andan faller på och vissa är ju så vackra...

Cicki sa...

Charlotte: Ibland önskar jag att jag var särbo så jag kunde bre ut mig och mina över hela lägenheten.....:-)

Om det är tur eller otur vet jag inte, men han samlar ju också i ladorna. Hela kontoret är fullt med data-, foto-och musikprylar. Så ser det ut hos oss, lätt kaotiskt för en oinvigd....:-)

Storartat: Man skulle nästa kunna tro att de är som amöbor. Förökar sig via celldelning.....:-)