onsdag 29 juni 2011

Kloka ord

Jag hittade några kloka ord inne hos Polargrevinnan. Det var som om jag skrivit de själv. Det är så jag tänker och lever att om jag inte förväntar mig något så kan jag inte heller bli besviken. Med det tänket så är det lättare att tänka positivt. Och bli extra glad över livets positiva överraskningar. I alla fall så fungerar det så för mig.

Jag har lärt mig, att inte vänta mig någonting av livet.
Det är hemligheten med all sann tillfredsställelse
och orsaken till,
att jag ständigt blir angenämnt överraskad
istället för att bli grymt besviken.
                /G.B. Shaw/

4 kommentarer:

Le Loup sa...

Klokt! Och ibland överraskar livet en med saker eller människor, ungefär som "Kan det här eller den här vara något?" och man blir så härligt överraskad och glad, det är bara bäst :)

Mångmamma sa...

Jag blir sällan besviken längre.
Inte för att jag sänkt förväntningarna, mer för att jag accepterat att jag är som en flåsande och gladsvansviftande hund inför allt.
Tror min obotliga optimism smittar!?

Cicki sa...

Shirouz: Visst är det härligt när livet överraskar.

Mångmamma: Att jag också är den där obotliga optimisten har du säkert redan fattat.

Lippe sa...

Hahaha, jag brukar säga att jag inte blir förvånad längre men ibland så blir man ju det iaf! Jag förväntar mej mycket men har nog inte så specifika önskemål utan mer att jag bara ser fram emot vad som komma skall! Har nog legat sysslo- och händelselös lite för länge! Visst hatar jag när saker bråkar men jag känner stor tillfredsställelse när jag kan lösa problemen.
Jag har också röstat på moderaterna och är nog en individualist men jag kan inte dela den krassa syn på människan som de har, att jag som inte klarar av att jobba inte kan ha något värde utan enbart är en belastning. Jag vet inte riktigt vad du menar med kollektivet men kollektivanslutningar är jag ingen anhängare av. Däremot solidaritet, att den som kan hjälper den som inte kan.
Och naturligtvis tycker jag om dej :D
Kram