tisdag 16 november 2010

Svar på en gammal undring

Den 14 november 2007, alltså för tre år sedan plus två dagar, lade jag ut denna dikt på bloggen. Då la jag ut den som en dikt av okänd författare. Idag fick jag ett mejl ifrån Carina på Piteå begravningsbyrå att författaren heter Laila Spik och att dikten finns i boken "Den samiska vandringsrösten". Visst är internet ett fantastiskt forum att få kunskap ifrån? Nu har jag lagt till namnet under dikten. Äras bör den som skrivit så vackra ord.

Att vara stark

Att vara stark är inte
att aldrig falla,
att alltid veta
eller att alltid kunna.

Att vara stark är inte
att alltid orka skratta,
att hoppa högst
eller vilja mest.

Att vara stark är inte
att lyfta tungt,
att komma längst
Eller att alltid lyckas.

Att vara stark är
att se livet som det är,
att acceptera dess kraft och ta del av den,
att falla till botten och slå sig hårt
men alltid komma igen.

Att vara stark är
att våga hoppas
när ens tro är som svagast.

Att vara stark är
att våga se ett ljus i mörkret
och att alltid
kämpa
för att komma dit.

Av Laila Spik från Den samiska vandringsrösten

6 kommentarer:

Mångmamma sa...

Stämmer! Den här dikten gillade jag!

Cicki sa...

Mångmamma: Det gör jag med. Det är ju så livet är.

Le Loup sa...

Tänkvärt!

Cicki sa...

Shirouz: Mmmmm.

Lisette sa...

Å vilka tänkvärda ord. Tack för dem. Jag har kopierat och tänker läsa MÅNGA gånger.

Cicki sa...

Lisette: Den där dikten har jag burit med mig i många år. Det är så fantastiskt att äntligen få veta vem som skrivit den.