torsdag 18 november 2010

Bekräftelseberoende

Fortfarande finns en viss osäkerhet hos mig i mitt syende. Jag kan själv vara jättenöjd med en sak. Men blir sedan osäker på att andra ska tycka detsamma. Därför blir jag alltid extra glad när det dimper ner mejl med det här budskapet:

"Fick paketet i dag och är supernöjd. Jättefin. Tack för affären."

Då får jag en bekräftelse på att det jag gör är något bra. För varje sådant mejl ökar självsäkerheten. Kanske vågar jag en dag tro riktigt mycket på min egen förmåga.

14 kommentarer:

Mångmamma sa...

Då kan ju jag spä på lite med att säga att Hårfager har inte släppt ifrån sig Vackra Vera några längre stunder sen förra måndagen när hon fick sin musflicka!
:)

Cicki sa...

Mångmamma: Jag suger i mig....:-) Så roligt att hon gillar den.

Christina sa...

Och här är en som älskar dina väskor :-D

Cicki sa...

Christina: Mera, mera.....:-)

Lisette sa...

Bekräftelse, bekräftelse, alltid detta. Här har du en till. Det bottnar nog i en alltför stor osäkerhet och dålig självkänsla- åtminstone här hos mig! Jag fiskar ALLLTID efter mer bekräftelse. Kan aldrig få nog.

nillas liv på pinnen sa...

Konstigt, det där, att man kan känna sig så säker på att det man gjort duger och ändå plötsligt bli så himla osäker...

Cicki sa...

Lisette: Kan det ligga i att vi är fostrade med Jante och Luther. Du ska inte tro att du är något, du vet. Så vi vågar inte riktigt lita på vårt eget omdöme.

Nilla: Det är konstigt att man är säker i vissa situationer. Jag var alltid jättesäker i mitt yrkesliv. Där visste jag precis vad jag stod. Vi är nog många som är lika på det viset.

Kan tänka mig att det finns inom dig nu när du skriver. Du vet att du gör det bra. Ändå kommer tvivlet om någon vill köpa det du skriver. Visst är det så, eller hur?....:-)

Kesu sa...

Jag tror det där är mycket, mycket mänskligt - och vanligt. En del döljer det bara bättre än andra.

Jag är likadan. De vänner som känner mig riktigt väl kan ibland puffa mig på axeln och säga "du hackar löken jättejättefint!" när vi lagar mat ;)

Tips: dra ut alla berömmande mejl och kommentarer. Ta fram dem med jämna mellanrum och läs dem. Känns hur BRA du är!

Cicki sa...

Kesu: Det är nog så att vi är många som behöver bekräftelse. Tack för tipset. Det låter som en bra idé....:-)

Spader Madame sa...

Vet en till... kanske inte när det gäller sömnad, men väl annat. Men du är bäst, vet du väl?

Cicki sa...

Spader: Välkommen i klubben. Du är också bäst på en massa olika saker, att älska ett Ess till exempel.

Trebarnsmamman sa...

Vem vill inte ha positiv feed back????? Jag lever för den! Så fortsätt du med...det är bara att suga i sig av det goda. Du är ju superduktig på att sy, mycket bättre än jag någonsin kommer bli!

Kesu sa...

Jag gick en terminslång kurs en gång. När den var slut skulle alla skriva två positiva omdömen om var och en. Vi skrev på stora A3-ark som tejpats fast på våra ryggar. "Spara nu de här arken, häng dem där ni ser dem, så ni får en bekräftelse på hur bra ni är!" uppmanade kursledaren. (Det var faktiskt inte en kurs i självförstärkelse e dyl.) Arket får mig genast på gott humör. Jag kan! Jag är :)

Jag sparar mina "berömmejl" i en mapp. Perfekt att läsa när det är motigt.

Och nu ska jag sluta med vad jag borde börjat med: Du ÄR oerhört skicklig på det du gör, Cicki. Kreativ. Dessutom omtänksam.

Cicki sa...

Trebarnsmamman: Vi får peppa varandra så vi till slut vet att vi är bäst....:-)

Kesu: Jag har vid några tillfällen haft kurser för ungdomar med Damp/Adhd. Vid ett tillfälle skulle de skriva vad de själva tyckte de var bra på. Det var svårt. Någon tog i och tyckte att h*n var bra på att reta morsan, en annan tyckte h*n var bra på att dricka te. Då är det bättre att andra får säga något positivt om en.

Jag rodnar ända ner till fotabjället (varför säger man så?) av dina sista meningar.....:-)