måndag 20 september 2010

Invandrarpolitik

Jag tycker det är en katastrof att SD kommit in i riksdagen. De hör inte hemma i vår demokrati. Men nu är det tyvärr så och vi får försöka göra det bästa utav det. Jag försöker tänka positivt i de flesta situationer, nu även denna. Det kanske är så att nu måste våra folkvalda ta tag i invandrarpolitiken som varit ett svårt ämne, inte bara dessa fyra år utan även tidigare. Det är som att ingen riktigt vågat ta i ämnet med risk för att kallas för rasist och invandrarfientlig.

Det som borde göras, enligt min syn på saken, är:

Förkorta asyltiden. Låt folk få veta om de får uppehållstillstånd eller inte, på ett tidigt stadium. Ingen mår bra av att leva i ovisshet under lång tid.

Alliansens förslag om att man ska kunna jobba samtidigt som man läser svenska är bra, tycker jag. Man lär sig lättare ett nytt språk om man kan praktisera det, samtidigt som man läser in det. Ingen mår heller bra av att passiviseras.

Se till att det finns bostäder. Idag tvingas många klämma in sig hos släktingar. Ingen mår bra av att tvingas leva 10-12 personer i en tvåa. Så sker det i vår kommun.

Låt folk välja vart de själva vill bo. De kommuner som tar ett stort ansvar för hitflyttade invandrare ska få extra stöd för att klara svenskundervisning och annat som kan behövas. Tänk själv hur det var under den svenska utvandringen till USA under artonhundratalet. Man valde att bo i de sk svenskbygderna för där fanns tryggheten bland släktingar och vänner. Detsamma gäller för dem som kommer hit till oss nu.

De som kommer hit och har krigsskador, både fysiska och psykiska, ska få hjälp med det. Som det fungerat hittills har det ju varit svårt att få läkarvård så länge man inte har ett uppehållstillstånd.

Låt människors kapacitet komma till sin rätt, så långt det nu är möjligt. Många som kommer hit är högt utbildade. Ta vara på den kunskapen i bästa möjliga mån. Låt inte en massa förfalla till passivitet och gå på socialbidrag, bara för att man inte får ett bra stöd. Ett jobb, även ett städjobb, är bättre än ingenting alls. Tvingas man leva på socialbidrag så fråntas man sin självkänsla, vilket kan vara förödande.

Vi måste försöka jobba med segregationen så mycket som möjligt. Det ska inte finnas någon VI och DOM. Alla är vi människor som ska respekteras för den vi är.

9 kommentarer:

Mångmamma sa...

Jag kan ju bara hålla med.
Visst måste migrationsverket förnyas och asylreglerna ses över.
Att kunna få jobba OCH läsa in språket leder givetvis till ett ökat självförtroende och en bättre start för det nya livet i en annan kultur/ annat land.
Men att som Sd förklä sina ursprungliga åsikter i snygg retorik, det är uselt.
Tyvärr verkar det ju ha gått hem, hos en del...

Cicki sa...

Mångmamma: Jag tror det var ett misstag att inte släppa in SD i debatten. Då kanske de varit tvungna att till slut bekänna färg. Förhoppningsvis är det bara för en kort sejour som de fått dessa platser i Sveriges riksdag.

Trebarnsmamman sa...

Kloka, kloka Cicki! Bra tankar och bra råd till framtida regering! Du skriver allt som jag bara tänker ;)

Cicki sa...

Trebarnsmamma: Tack för att du tycker jag är klok.....:-) Jag tänker och tycker mycket om många saker. Det är inte alltid jag skriver ner det här.

engelsson sa...

Cicki for president..du borde bli politiker vännen..kram

Christina sa...

Jag tror det var ett misstag att alla partier gjorde gemensam sak mot SD innan valet. Det fick många mysko människor att känna sympati, kanske kände de igen sig i situationen?
Tydligen är majoriteten av de som röstar på SD unga arbetslösa män inom LO-sfären.

Cicki sa...

Engelsson: Nja, då får jag nog starta ett eget parti eftersom jag hittar godbitar lite här och där. Min fd man tyckte alltid att jag skulle bli politiker. Fördelen att jobba med handikappolitik, som jag gjorde då, var att man var partipolitiskt obunden och kunde söka sympatier där det behövdes....:-)

Christina: Jag tror också att det var ett stort misstag. Nu fick man folk att rösta på dem i någon sorts missnöjesprotest. Det är illa.

Junebacken! sa...

Jag letar efter "gilla-knappen", tycker precis som du! Mycket bra formulerat! =)

Cicki sa...

June: Sjutton också att jag inte har en sån knapp.....:-)