torsdag 19 augusti 2010

Het räkröra

Ikväll gjorde jag jättegod mat. Vi hade varit och handlat och var trötta så matlagningen kändes jobbig. Sambon föreslog fiskbullar men det kände jag inte för. Efter lite klurande så kom vi på att göra någon form av pastasås på räkor.

Sagt och gjort. Vi hade några småskvättar med färdigskalade räkor (ca 1½ hg) och sådana där små paket med crabsticks. Det fick bli grunden.

Jag hackade en färsk lök, den är lite mildare. Jag skållade och hackade även två rätt stora tomater, med inkrom och allt. Jag fräste på löken lätt och klämde i tre vitlöksklyftor, av färsk vitlök som är så god så här års.

När det löken fräst, så slog jag i tomathacket och rörde om. I den röran hade jag i curry. Rejält med curry och helst den starkare sorten som heter Curry Oriental om man använder Kockens kryddor. Minst en matsked, kanske mer. Smaka er fram. Tillsätt även lite cajenpeppar, ca 1 krm eller lite mer. Ha i två-tre matskedar tomatpuré, ca 1-1½ dl matlagningsgrädde, ca 2 msk pressad citron, en smulad fiskbuljongtärning och rör om allt. Blanda ner de hackade crabsticksen och låt allt koka ihop medan du kokar pasta, ca 10-12 minuter. Jag använde penne som pasta. Passar nog även med gnocci eller annan grov pasta.

När allt är klart så ha i räkorna, rör och smaksätt ev med lite mer citron för att få en bra syrlig smak, men den får inte dominera. De andra smakerna måste också komma till sin rätt. Det får inte koka sedan räkorna rörts i, annars blir de sega.

Smaklig måltid.

2 kommentarer:

Mångmamma sa...

Låter gott!

Cicki sa...

Mångmamma: Det blev verkligen gott om man gillar lite hetta i maten. Ändå var det inte för hett, utan alldeles lagom.