lördag 12 december 2009

Inget julpyssel här

Det känns som att jag är den enda som inte pysslar något inför julen. Jag vet inte varför jag inte gör det. Har helt enkelt ingen lust. Vi har tvättat mattor. Det behövdes efter Tottes sista veckor. Men det är också allt. Jag syr. Kanske det blir en och annan julklapp. Vi får se.

Det blir jul ändå, oavsett om jag lägger ner en massa energi eller inte. På något vis så känns det som att jag är en dålig husmor. Fast jag mår bäst av att strunta i alla förberedelser. Så då gör jag det.

Åter till symaskinen.

13 kommentarer:

KB sa...

Man ska göra det man känner för, inget annat, det kommer ett liv efter jul också, förhoppningsvis. Ska också återgå till symaskinen. M fyller år i morgon så jag ska försöka sy en snögubbe till henne. Kanske det har blivit något annat innan jag är klar.Mina planeringar ändras ofta under "resans gång".

Kram

KKB

KB sa...

Märker att hag har börjat stamma när jag skriver!

KB

Moster Ma sa...

Jul blir det varje år vare sig man pysslar eller ej! Jag har ett rätt så städat men mindre pyntat hem just nu, som du, och det känns bra.

Eva i Halmstad sa...

Hej på dej , visst blir de jul hur man än vänder och vrider sej.
Vi renoverar så vårt julande börjar först när vi är klara, om vi blir klara =)
Ta de lugnt och njut istället av sambon och han av dej, ingen mår bra av att gå i taket.
Ha de gott och må väl.
Eva.

Cicki sa...

KB: Dina barnbarn är lyckliga som har en så pysslig farmor och mormor. Att du stammar lite då och då är ju bara charmigt.....:-)

Moster: Jag har en bokhylla med alla mina fina glassaker som jag sparar på. Den borde dammas för att sakerna ska komma till sin rätt. Men med lite tomtar där så kanske ingen märker dammet....:-)

Eva: Visst blir det jul ändå. Och du, jag är grymt avundsjuk på ditt fina parkettgolv. Och renoveringen. Det ser så fint ut på bilderna du lägger ut.

Polargrevinnan sa...

En fin duk, några ljus och en julblomma mer behövs inte för att skapa lite julstämning.
Städa måste jag göra, inte för att det är jul utan för att det behövs,
baka gör jag om jag känner för det.
Jag tycker att varje årtionde ändras och rubbas julpusslandet - allt efter som familjebilden förändras.
Jag tycker du gör rätt i att göra det som du känner för.
Ditt förra inlägg om statistiken -
ett råd - strunta i den. Bloggandet skall vara lite krydda på tillvaron inte något stressmoment.
Trevlig Lucia dag.
Kram Viola

Cicki sa...

Polargrevinnan/Viola: Det blir nog en vanlig veckostädning här och så döljer vi dammet med röda dukar och roliga tomtar. I julgranens dämpade sken så syns förhoppningsvis inte det andra....:-)

Trevlig Lucia på dig också.

Annela sa...

Jag har heller ingen lust att julpynta, så det har inte blivit så mycket här heller. Några ljusstakar som lyser upp och maken har satt upp fina ljusslingor på balkongen. Men gran ska vi ha - ingen jul utan en julgran!

Cicki sa...

Annela: Vi ska också ha en gran. Det där pyntade med gran och tomtar och juldukar dagen innan kan jag tycka är kul. Det är det andra upphausade jag inte klarar. Att man ska längta efter jul och glittra med ögonen och allt sånt är bara blääää-

Le Loup sa...

Jag har faktiskt inte satt upp någonting, förutom adventsstjärnan som alltid hänger i ett fönster... Den här julen, med Styre i huset så blir det ingen gran. Även om jag är sugen på det.
Vet inte riktigt om jag är sugen på att pynta över huvud taget, tills jag vet det, så struntar jag i det.

Cicki sa...

Shirouz: Kan tänka mig att det inte skulle gå så bra med kombinationen Styre-julgran. Kommer ihåg när Maja var liten. Maja var katten vi hade i mitt gifta liv. Dottern hade fått en sån där liten adventsgran att ha på rummet. Den klädde Maja av varje natt och hade rejs med kulorna så vi inte kunde sova. Jag klädde på granen varje morgon och så samma visa om igen. Det slutade med att granh-vetet åkte in på klädkammaren.....:-) Igår var Elvis för jäkla rolig. Han höll på runt och uppepå TV:n och såg inte klok ut där han satt och tittade fram. Numera ligger han ofta bredvid min dator och sover. Nytt beteende som kommit till sedan Totte försvann. Elvis har alltid varit social med oss men nu är det ännu mer. Han är uppi oss hela tiden numera.

Le Loup sa...

Åh, jag kan se den synen med katten som klär av granen och du som klär den varje dag :D
Har en känsla av att det skulle bli så här med, men det är lite synd för granen med lila kulor var förbaskat snygg förra året. Men, men...
Det är lustigt det där, med det sociala beteendet som du nämner om Elvis, sådan var Asta också. Hon var med hela tiden praktiskt taget och gick och smågnölade hela tiden.
Jag tycker hon verkar både gladare och mer förbannad nu när Styre är här, och lite har hon nog gått i barndom själv igen. Idag trängde hon ner sig mellan bokhyllan och väggen (antagligen för att hon sett att Styre gör det) och sedan fick hon panik när hon satt fast.
För att inte tala om vilken panik jag fick!
Det var onödigt spännande innan hon lyckades vända på sig och jag kunde hala upp henne långsamt...

Cicki sa...

Shirouz: Jag trodde ett tag att Elvis fastnat mellan TV:n och väggen igår. Men då låg han bara där och bligade på mig. Inte på själva TV:n utan på bakstycket. Vi har alltså tjocktv fortfarande.