torsdag 19 november 2009

Utlovat inlägg

Förra fredagen skrev jag att dottern ringt och varit glad. Jag lovade då berätta i ett nytt inlägg om vad hon var glad över. Det kommer först nu.

I juni -08 blev dottern färdig socionom. Hon fick sommarjobb ganska snabbt på en öppen anstalt för kvinnliga fångar. Hon trivdes jättebra där. Redan tidigare hade hon varit inne på att försöka få jobb inom kriminalvården. Hon hade haft en praktiktid på frivården och tyckt det varit toppen. Frivården är alltså där som man utreder om klienterna ska ha fotboja eller inte, de ser till villkorligt frigivna, gör utredningar och lite annat smått och gott som är kopplat till kriminalvården.

Så sommarjobbet på anstalten kändes som ett steg i rätt riktning. De trivdes även med henne så när sommarjobbet var slut så fick hon ett långtidsvikariat. Så har det sedan hållit på. Ibland har hon haft vikariat och ibland har hon springvickat. När inte timmarna räckt till har hon även springvickat på en manlig anstalt för sexualförbrytare.

Fångvården har omorganiserats så anläggningar har lagts ner och nya har kommit till. Det har gjort att det varit turbulent på anställningsfronten. Vikarielistan har även varit lång på dotterns jobb och hon har stått en bit ner på den listan. Det har bekymrat henne så hon har sökt andra jobb under tiden. Det har mest handlat om socialtjänsten fast hon egentligen inte vill dit.

Chefen på dotterns jobb har vid flera tillfällen sagt till dottern att hon vill så gärna behålla A-K där, men att hon inte kan trolla med knäna. I fredags visade det sig att hon i alla fall kunnat trolla lite grand. Hon har fått fram ett helttidsvikariat åt A-K, samt skrivit upp hennes lön med nästan tusen kronor. Vikariatet gäller för närvarande bara fram till årsskiftet, men chefen hoppas kunna ordna någonting mer tills dess. Annars blir det springvick igen, fast med en högre lön.

Det måste vara underbart att i dagens jobbläge veta att man är eftertraktad. Gissa om jag är stolt över min dotter. Det har jag i och för sig alltid varit, men man blir lite extra stolt en sån här gång.

13 kommentarer:

Le Loup sa...

Hurra vad bra!

Spader Madame sa...

Gratta från mig! PUSS!

Cicki sa...

Shirouz: Visst är det bra....:-)

Spader: Självklart gör jag det.

Moster Ma sa...

Både du och dottern kan verkligen känna er stolta!

Cicki sa...

Moster: Visst kan vi det....:-)

Christina sa...

Det var roliga nyheter! Grattis till dottern, det måste vara en lättnad!

Hannele på Hisingen sa...

Låter trevligt (jag har tidigare haft tankar om liknande jobb).

Cicki sa...

Hannele: Jag hade också drömmar om en socionomexamen en gång i världen, men livet ville inte så. Fast jag hade hellre velat jobba med funktionshindrade barn och deras familjer.

Cina sa...

Vad roligt! Det är härligt att glädja sig åt sådana nyheter!
Hoppas ditt bassängbesök blev av och att du kunde njuta en stund i varma vattnet!
Kram!

Trebarnsmamman sa...

Härliga nyheter!

Cicki sa...

Cina: Hon var så glad att hon riktigt svämmade över....:-)

Jodå, badet blev av. Jag tog inte i så hårt så det kändes bra. Känns bra idag också så nu är jag tillbaka på banan.

Trebarnsmamman: Visst är det.

Biggan999 Svart och vitt sa...

Visst är det skönt när de får jobb, i dagens läge kan det vara svårt, Min älsta son blir utan jobb 1 jan men har ett nytt på gång. Kaisa har haft det lite turbulent, hon jobbade som uska på äldrevården i Stockholms stad, men de blev ju uppsagda för de skulle omorgniseras, hon vart erbjuden ett jobb att åka runt och lägga om sår ge insulin m.m men hon har inget körkort. Då fick hon jobb på ett privat äldreboend, men där har de en helknäpp chef, så de är på väg därifrån alla, Kaisa har fått ett nytt jobb och hon känner den som är chef där. Skönt när det går åt raätt håll. När de får en chans tar den och som kan ble ett väldigt bra beslut i slutändan Var stolt det har du rätt till

Cicki sa...

Det är lite annat nu än när vi var unga. Då kunde man ju välja och vraka bland jobben....:-)