lördag 5 september 2009

Min hemstad

Inatt så har vi tittat på ett program på Kunskapskanalen. Det handlade om rivningshysterin på 60-talet, när så många stadsmiljöer revs och förstördes till förmån för de stora varuhusen.

Så är stadskärnan i staden där jag bor nu. Fylld av platta tråkiga hus som innehåller Åhléns, KappAhl, HM och Lindex. Ingen charm någonstans, om man inte tittar upp mot den vackra kyrkan och det gamla rådshuset som numera är återuppbyggt vid torget.

När jag sitter där och tittar så känner jag en stolthet över att det inte rivits fullt så hysteriskt i mitt älskade Sundsvall. Där hade man förstånd att bevara själv stadskärnan. Man rev fina områden runt omkring och förvandlade till parkeringsplatser. Men själva stenstaden bevarade man. Den är nog rätt unik idag och man försöker fortfarande utveckla den. Kanske som ett svar på den nya shoppingstaden, som växer upp i Birsta efter E4an. Köpmännen i stenstan måste konkurrera.

Man har tack och lov även behållit några av de gamla lagerbyggnaderna. De som numera är Kulturhus och busstation. Några fick stryka på foten helt enkelt för att de var i för dåligt skick för att räddas. Men man räddade i alla fall tre stycken.

Jag är född på ett ställe, jag flyttade runt i landet under min uppväxt. Till slut hamnade vi i Sundsvall. För mig var det som att komma hem. Jag bor inte där idag, men jag kommer alltid att känna att det är min hemstad. Det är egentligen där jag hör hemma. Men jag får aldrig sambon med mig norr om Dalälven. Så jag har att välja på att bo med honom eller att bo i Sundsvall. Valet är enkelt. Man kan tyvärr inte få allt här i livet.

6 kommentarer:

helene sa...

Jag såg också det där programmet. (Kunskapskanalen sänder många bra program faktiskt)
Det är för jävligt hur de rev och förstörde för dessa fula "moderna" varuhus. Började ogilla Konsum som fan där ett tag, i programmet. *haha*
Hoppas verkligen att de som har makten i framtiden har lärt sig något av dessa vansinnesbeslut.

engelsson sa...

Hej godmorgon på dig..Sundsvall..där har jag varit..vacker stad..massa höga backar o högt belägna hus e väl det jag minns bäst.. Här i Tornedalen e det kallt o blåsigt idag..vi kurar lite inomhus men ska väl ge oss it snart..ha en fin lördag o tack för dina gulliga kommentarer..kram

Moster Ma sa...

Jag har -och det är sant- och det är tyvärr- aldrig varit norr om Bollnäs, men jag vet vad hembygden betyder. Det kommer en sorts frid till mig varje gång jag kommer till Sunnetrakten.

Cicki sa...

Helene: Vi tittar rätt ofta på Kunskapskanalen. Den har mycket bra grejer. Kände också en aversion mot Konsum när jag såg programmet. Fast det var ju inte bara dom som drev på rivningshysterin.

Engelsson: Sundsvall är en mycket vacker stad, staden mellan stadsbergen. Men det är vackert där du är också. Det blåser rejält här också idag. Ha det underbart.

Moster Ma: Då har du ju massor kvar att se om du bara varit till Borlänge som högst upp. Du har mer än halva Sverige kvar att se....:-)

Visst är hemstaden något visst. Uppsala är ju egentligen min barndomsstad. Därifrån flyttade vi när jag var tretton. Men jag har inte alls samma känsla för den som jag har för Sundsvall. Sundsvall är hemma för mig och det är inte bara för att jag har mina barn där.

Bloggblad sa...

jag såg - och mindes - och blev nostalgisk... för jag bara ÄLSKADE nya EPA och Domus i Motala när jag var 10 år...

(Smaken har ändrat, kan jag säga!)

Cicki sa...

Bloggblad: Visst blev man nostalgisk och då tyckte man ju det var häftigt att kunna köpa läppstift och BH på samma ställe. För att inte tala om att man satt på Tempo och fikade. Där träffades alla.....:-)