måndag 6 juli 2009

Sommar i P1

Idag var det Norges utrikesminister Jonas Gahr Støre som var dagens sommarvärd. Om ni inte redan lyssnat, så rekommenderar jag att ni ska lyssna på reprisen ikväll 22.05 eller lyssna på datorn. Han var mycket bra, varvade allvar med en stillsam humor. Han pratade om likheter och olikheter mellan det norska och det svenska.

Han fick mig att bli lite stolt över att jag är svensk, när han berättade om hur man i Norge såg på Sveriges roll i andra världskriget. Jag har själv ofta skämts lite över detta med tysktågen som kördes genom Sverige, om svenska regeringens undfallenhet mot tyskarna. Nu berättade han om hur norska motståndsmän än idag lovordar Sveriges insatser till att hjälpa Norges motståndsrörelse, hur många säkra adresser det fanns runt om i landet, speciellt i Stockholm, om hur vi ställde upp och utbildade män för att de skulle kunna medverka i den norska motståndsrörelsen. Detta hade jag inte en aning om och det pratas ju heller aldrig om det. Man har hört talas om enstaka händelser, men att det var så organiserat visste jag inte. Tänk att en norrman skulle berätta, att vi svenskar ändå gjorde något gott under kriget.

Han pratade mycket om unionsupplösningen och att den kunde genomföras utan någon form av våld. Han tyckte att vi gemensamt skall visa upp för resten av världen, att det går att lösa sådana saker och att det går att få det att fungera bra, utan att kriga om det.

Som sambo med en som är norsk till en åttondel och har ett norskt gårdsnamn som efternamn, så är jag ju tvungen att ta till mig det norska..........:-)

Som sagt var, har du inte lyssnat redan, så rekommenderar jag varmt att du ska vika nittio minuter för Jonas Gahr Støre. Du kommer inte att ångra det.

6 kommentarer:

Stickfantomen sa...

Ska bli men senare när det är svalt. Webben är en sann tillgång. Just nu ska jag se om jag kan logga in hos den gode mannen Ozzy!
Ha det.

Cicki sa...

Stickfantomen: Välkommen hit. Visst är weben något fantastiskt. Hur klarade vi oss utan den, förr i världen.....:-)

Camilla sa...

Jag ska också lyssna så småningom. Jag betar av dom från början och framåt, men ligger någon vecka (minst) efter just nu.

Det är så spännande att lyssna på personer som man inte har någon förutfattad mening om och inte har en aning om vad de ska prata om.

Cicki sa...

Camilla: Precis det där tycker jag också är så spännande, att lyssna på någon som jag inte vet ett dugg om från början. Det är lite som att öppna ett paket och hitta en fin present inuti.

Ika sa...

TACK för tipset!!! jag har varit dålig på att lyssna på sommarpratarna i år - känner att jag måste ta igen det :D

Ha det bra!

Cicki sa...

Ika: Så var det för mig förra sommeren och det kändes så tomt. I år har jag missat några men kan ju ta igen det på datorn, om jag kommer ihåg det vill säga.....:-)