onsdag 27 maj 2009

Norrländsk frihetsmarch

Jag sitter och läser Smulans blogg. Smulan är från Ångermanland. Då blir jag så där hemmanostalgisk och kommer på att jag ska efterlysa en text. Den heter "Norrländsk frihetsmarsch". Nu står det alldeles still om vem det är som skrivit den. Jag vet att han är/var journalist på någon tidning (tror det är Västernorrlands Allehanda) där hemmifrån. Han har även skrivit och sjungit in "Bröderna Byströms begravningsbyrå".

Har någon texten till "Norrländsk frihetsmarsch" så blir jag evigt tacksam. Den sjungs på melodin till "Balladen om franske kungens spelemän". Så här går första versen:

Vi har kommit ifrån Pajala och Lit,
ifrån Ånge och det fagra Nordingrå.
Vi får aldrig mera återvända dit,
har de sagt från denna Mälardalsplatå.
Där vi illtrivs, längtar hem och har det trist,
där det råder en sån onaturlig brist,
uppå surströmming och palt,
tätmjölk, tunnbröd, kams och allt,
som hör samman med en mänsklig livsnivå.

Kommande verser handlar om arbetslöshet och utflyttning dit jobben fanns och frun som går kvar i Härnösand osv.

Snälla, hjälp mig hitta den.

10 kommentarer:

Anders Nordin/Härnösand sa...

Kan det vara Olle Norell du tänker på? Jag vill själv försöka få tag på denna visa. "Leker öringen som då i vår barndoms klara å, bidar stintor än inunder fårskinnsfäll?" Verkar jättesvårt. Får kanske försöka med SR's skivarkiv. Vet du vem som sjunger? Trodde det var Stefan Demert men har blivit osäker.....

Cicki sa...

Anders: Visst är det Olle Norell jag tänker på. Tack för det. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din sökning. Känner igen orden i titeln lite vagt men inte mer än så. Hoppas du lyckas.

Björn Webjörn/Sollefteå sa...

Hej!

Snubblade över din blogg. Norrländsk frigörelsemarsch har jag också sökt efter (CEWE-records S-709).
Stefan Ström sjunger den på Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=tmqOlAJwAjg.
Då får du ju texten iallafall.

Cicki sa...

Björn: Tack snälla du. Det fanns mycket kul där som denna Stefan Ström sjöng. Där fanns ju även Bröderna Byströms begravningsbyrå som också är en gammal favorit. Den där länken kommer jag att ha mycket kul med.....:-)

Björn Webjörn/Sollefteå sa...

Skoj!!

Här är faktiskt en till länk som är "orginalet".
http://www.youtube.com/watch?v=p8upRvwl16Q
Den skivan har jag faktiskt i samlingen.
Men "norrlandsvisan" saknar jag tyvärr (den såldes för 3 kr på tradera för några dar sedan.
Hare/Björn

Cicki sa...

Björn: Tack för orginalet. Synd att du missade Norrländs frihetsmarsch på Tradera. Förr kunde man ju lägga in en "bevakare" där. Kanske man kan det fortfarande.

Vilken skillnad det var språkmässigt att höra Olle själv sjunga på västernorrländska som att höra Stefan Ström sjunga på jamtska. Jag är ju själv mest van att höra Olle Norell från den tiden man hörde han i Radio Västernorrland.....:-)

Björn Webjörn sa...

Hej du!

Nu har jag fått tag på orginalet!
Om du kontaktar mig, så kan jag maila en mp3 vid senare tillfälle.

Mvh/Björn

Cicki sa...

Björn: När jag försöker klicka på ditt namn så får jag upp att det är fel på länken.

Jag vill gärna ha en mp3 av dig så det är bara att skicka. Tack på förhand. Min mailadress hittar du på höger sida i bloggen.

Björn Webjörn sa...

OK!
Jag såg din e-post.
Låten kommer då jag konverterat den till mp3.
Gott Nytt År/Björn

Cicki sa...

Björn: Tack. Det uppskattar jag.