fredag 21 november 2008

Små små ord av kärlek.

Idag fick jag en språkkurs av sambon. En språkkurs i italienska. Italien är vårt favoritland och jag har pratat i flera år om att jag ska anmäla mig till en kurs i italienska. Det har aldrig blivit av. Men nu är dags även om inlärandet kommer att ske i hemmiljö. Det är ju perfekt att sitta vid symaskinen och öva glosor.

Det är sådana här småsaker som betyder så mycket i ett förhållande. Att man får en språkkurs när man önskar sig det, en smekning över kinden när man går förbi eller en godnattpuss och ett "Jag älskar dig" innan man somnar med sin älskades armar omkring sig. Snart kan jag säga "Ti amo" till honom.

9 kommentarer:

Hilda sa...

Italienska är ett av de allra finaste språken tycker jag. det har så fin melodi. Vilken lyx att ha tillgång till läraren hemma ;)
Kram!

Anonym sa...

Italienska är läckert!!! Och ord är oftast fina på många språk, utom svordomar. Hm, dock sägs det att vissa språk inga har - lära sig dem kanske? :)
Gubben vill lära sig arabiska, låter kul va? Ja, vi brukar ju var i Tunisien, vore kul kunna mer än något ord, än mer kul att kunna fatta mer än så. Tänk att bara sedan haspla ur sig en harang - och se deras min? Hm, vore något det, hehehe...
Må så grankott... ja, de kör med franska där nere också, med det klarar vi än sämre än arabiska, hahaha... tur de flesta kan engelska - teckenspråk funkar också!!!

Cicki sa...

Hilda och Bim: Jag tycker italienskan är världens vackraste språk. Dessutom är Italien ett enormt fascinerande land. För några år sedan spånade vi friskt på att köpa en lägenhet där så vi kunde tillbringa vinterhalvåret där. Nu har vi tyvärr inte ens råd att åka dit. Men det kan ju ändra sig. Hoppas, hoppas.

Anonym sa...

Å vad kul. Och vilken bra idé! Jag har länge velat lära mig spanska, sydamerikansk spanska, tycker det är så jäkla fint.
Skall ta och kolla upp vad en så'n där språkkurs kan kosta, man kan ju pärla och lära sig språk samtidigt som man gör smycken. Två flugor på smällen, liksom. =P

Cicki sa...

Helene: Sambon ropade in den här på Tradera. Han gav 30:- plus porto för den. Det är 3 cd-skivor, två handböcker och en studiehandledning som är på svenska. Jag har inte börjat lyssna än för jag är så trött nu och måste koncentrera mig på det jag syr till marknaden. Men sedan blir det perfekt. Har en radio med CD-spelare i syhörnan som jag brukar lyssna på. Så visst passar det att pärla till.

Anonym sa...

Här får jag andra små språklektioner...
Tonårsspråket, med suck halva meningar och smällda dörrar.
Ja en ny värld...;-)

Spader Madame sa...

Spagetti är ett bra ord på italienska...

Non parlo italiano molto bene eller kanske mer Non capisco...

Cicki sa...

Viola: Tonårsspråket är kraftfullt och talanden....:-)

Spader: För mig är kärlekens språk det italienska. Kärlekens språk förstår du ju numera, har jag hört....:-)

Anonym sa...

Har svarat dig ang snöstorm inne hos mig...och pelargoner också för den delen :)