söndag 26 oktober 2008

Den sociala veckan

Det har varit en vecka med vissa sociala inslag. Sömnadsmässigt har det gått i miljökassarnas spår. Det har tillverkats ett tiotal sådana och fler tygbitar ligger på hög just för det syftet.

Socialt var det det i onsdags med väninnelunch här hemma hos mig. Det blev många glada skratt och mycket värme. Det är underbart med vänner som man verkligen kan lita på och dela allt med. Rätt vänner är guld värda.

Även fredagen gick i socialt tecken. Vi var på ölprovarparty hos goda vänner. Det var Oktoberfest som stod på tapeten. Många öl blev det. Och promenaden hem blev lång och staplande.

Det mest fantastiska med denna fest var att värdens föräldrar var med. De är 84 och 81 år i biologisk ålder. Men absolut inte i mental ålder. De är ofta med på våra fester och de är helt ljuvliga. Det är så underbart att sitta och lyssna på dem när de berättar om sina resor och andra minnen. De planerar fortfarande för sin framtid. Igår berättade de att de ska bila i Frankrike till våren.

Jag ser detta fenomen även hos min pappa och min bonusmamma. De är 77 och 74 år. De har inte heller slagit sig till ro utan planerar hela tiden framåt. Jag tror det är det som är hemligheten för ett långt och innehållsrikt liv. Att man aldrig någonsin slår sig ner och väntar på döden utan att man fortsätter att leva och planera för att ha många fler år att se framemot. Är det ändå så att döden hinner ifatt en så är det i alla fall medan man fortfarande är mitt upp i livet och man kan dö med ett leende på läpparna. Jag brukar säga att jag önskar att pappa ska få dö med sin hammare i handen. Då vet jag att han dör lycklig.

Inga kommentarer: