onsdag 6 februari 2013

Så går man

Det snöar och är halt ute. Riktigt ordentligt snorhalt. Vi behövde åka och handla. Det är inte så långt till Willys så vi tyckte att det klarar vi. Vilket vi också gjorde. Men det kunde gått illa. En gångtrafikant klev rätt ut i gatan framför oss. Sambon krypkörde i 20-30 km/h. Ändå bara gled bilen och han hade svårt att få stopp på den.

Sambon blev både rädd och arg så han vevade ner rutan och skrek åt gångtrafikanten att det var faktiskt halt ute. Hon svarade med att det var faktiskt ett övergångsställe. Det var det, men hon hade inte på något vis visat att hon planerade att gå över.

Jag är både bilförare och gångtrafikant. Som bilförare ska jag självklart stanna för en gångtrafikant som ska gå över vid ett övergångsställe. Så säger lagen och så säger sunda förnuftet. Men jag anser också att jag som gångtrafikant har ett eget ansvar. Bland annat för mitt eget väl och ve. Det är jag som blir skadad om jag blir påkörd.

Själv göra jag så att jag ser till att jag har någon form av kontakt med bilföraren, så jag vet att h*n har observerat mig, innan jag går över. Jag väntar också tills jag ser att bilen kan stanna i tid. Det kan ju faktiskt vara halt, som det är idag.

Statistiken säger att olyckorna vid övergångsställena ökat markant. Det var väl inte det man avsåg när lagen ändrades. Men det är inte så konstigt när gångtrafikanterna bara går rätt ut.



4 kommentarer:

granntanten sa...

Inte kan det vara så att er gångtrafikant svarade som femåringar gjorde i en test för några år sedan. Först visades bilder på olika enkla trafikmärken och det var skralt med kunskapen om vad de betydde,den bå skylten med ett vitt M på kunde betyda att man snart kunde köpa hamburgare.
När man visade en blid på ett övergångsställe visste de flesta vad det var. När man frågade vad det var bra för så svarade barnen samma sak : På ett övergångsställe KAN man inte bli överkörd! Jag tror att den tron finns även bland vuxna.

Cicki sa...

Granntanten: Jag tror du har rätt. Det är nog tyvärr så många tror det är. Det värsta är att ibland ser man vuxna med barn i handen eller i barnvagn som praktiserar samma teori. Tänk vad som kan hända och vilka signaler ger man till barnen.

Spader Madame sa...

Oj! Tur att allt gick bra!!

Polargrevinnan sa...

Ibland ser man människor som går rakt ut i gatan utan att se sig omkring - resonerar antagligen att det är ett övergångsställe och här har jag företräde. Men att det fordras några meters bromssträcka för att få bilen att stanna - ingen tanke.
Jag har skickat dig ett mail - rop på hjälp.
Ha det bra
Kram Viola