måndag 16 april 2012

Nya glasögon

Nu har jag varit och beställt nya glasögon. Jag var ju till optikern redan i januari, men ekonomin har inte tillåtit någon beställning. Jag fick även släppa det här med DirektOptik och tre par för samma pris som ett. Nu var jag till Specsavers. Jag har fått lite ekonomisk hjälp, så jag behöver bara lägga till niohundra kronor själv.

Men det är ju en djungel med dessa erbjudanden hit och dit. Det låter så bra med att man betalar bara för bågen och får gratis glas. Eller betalar för ett par glasögon och får det andra på köpet. Butiksbiträdet pratade fram och tillbaka om olika erbjudanden, så till slut var jag alldeles knollrig i huvudet. Jag tror i alla fall att det här blev det billigaste alternativet. Fast jag fattar fortfarande inte hur hon räknade i vissa lägen. Jag är inte dum i huvudet och jag är väldigt duktig på huvudräkning. Men idag slog det slint totalt.

Nu har jag i alla fall beställt ett par närprogressiva. Det är de jag kommer att använda mest. Det tar ca två veckor tills jag får dem. Mina gamla vanliga progressiva får funka ett tag till och billiga läsglasögon kan jag köpa vart som helst.

Jag har kollat trycket på högerögat en gång till och nu var det normal. Jag fick ändå rådet att hålla koll på det och testa ungefär en gång per år.

4 kommentarer:

Mångmamma sa...

Låter som om du kommer lindrigt undan - även om du fått lite hjälp på traven med kostnaden.
Jag är toknöjd med mina nya glasögon från Smarteys.
Inte minst priset!
Mina (vanliga enkelslipade) kostade 999 kr för ett par och 1499 för två par.
Enhetspriset för progressiva är 2999 för första paret och ytterligare knappa 1500 för andra paret!
Hoppas du kommer att se "allt klart" när du får dina nya bågar! :)
Kram

Cicki sa...

Mångmamma: Jag kunde också fått ett par vanligt progressiva och då lagt till 1800:-. Men så länge vi inte fått klart besked från FK så vågade jag inte ta det. Närprogressiva är betydligt dyrare än vanliga progressiva standardglas så jag kom nog rätt billigt undan ändå. Det andra får jag ta vid senare tillfälle.

Christina sa...

Ja, ibland kan för många valmöjligheter vara ett elände. Det är som när Telia ringer och snackar på om olika samtalserbjudanden, jag fattar nada.

Cicki sa...

Christina: Man kan undra om de gör det medvetet för att förvirra.