fredag 10 december 2010

Mycket nu

Ibland så undrar man vad man fått för liv. Är det så att det är detta man förtjänat? Nej, jag tror inte det. Är det så att någon vet att man har krafter att klara av det? Just nu känns det som att de krafterna man hade förr inte finns längre. Det senaste som hänt nu är detta:

Ali har fått ett utvisningsbeslut som ska genomföras inom två veckor!

Den ursprungliga grejen är att han kom hit till Sverige, för tre år sedan, med falska handlingar. Det kom sig av en del dåliga råd från så kallade vänner. När han hade varit här i ett halvår så träffades han och Madde och kärlek uppstod. Ali har haft en advokat som bekostats av Migrationsverket. Den advokaten har inte gjort många knop, han har inte varit anträffbar när han behövts och inte skickat in nödvändiga papper. Det känns som att han tagit den enkla vägen och enbart fakturerat Migrationsverket för tjänster han inte utfört.

Melina föddes för ett och ett halvt år sedan. Det förändrade allt. Från 1 juli i år så kom en ny lag vilket innebär att har man anhörigskäl så får man lättare uppehållstillstånd. Det är här som Alis falska handlingar strular till det rejält. Han får en uppmaning av Migrationsverket att han måste kunna styrka sin identitet. Han skickar efter sitt äkta pass från Ghana, som han kommer ifrån. Migrationsverket godtar det, men hävdar ändå att han måste styrka sin identitet på annat vis också.

Det man säger då är att han måste åka tillbaka till Ghana och ansöka om uppehållstillstånd från den svenska ambassaden där. De säger muntligt att om han gör så, kommer han att få uppehållstillstånd på grund av Melina. Madde och Ali har även varit på intervju på MV så de vet att detta är inte ett "skenförhållande".

Det är nu som sambon griper in och försöker hjälpa till. I våra ögon är detta helt vansinnigt ur många aspekter. Migrationsverket bekostar resan till Ghana. Resan tillbaka hit måste Ali bekosta själv. Detta är ju rent ekonomiskt vansinnigt både för MV och för Madde och Ali om han ändå ska få uppehållstillstånd. Samtidigt så skiljs en ung familj åt under en längre tid. Man kan förstå MV misstänksamhet, samtidigt som man tycker att de är onödigt byråkratiska.

Sambon ringer och skriver och får fram att om Ali gör en ny ansökan om uppehållstillstånd med de äkta handlingarna så ska det beviljas. Den ansökan görs, men avslås med omedelbar verkan och kan inte överklagas av någon anledning. Nu har sambon återigen pratat med MV, som nu ska sätta fart på advokaten för det måste vara en jurist som håller i detta. Det är vad vi vet nu.

Madde väntar på tid för en "gastrik by pass"-operation. Skulle hon få tid nu så måste hon säga nej. Hon klarar inte det som ensamstående eftersom det är en tids konvalescens efter operationen. Vad gör man då med en livlig liten fröken Melina.

Som om detta inte vore nog så är risken stor att Madde och Melina är bostadslösa från och med sista februari. Nu hyr de i andra hand av en väninna till Madde. Den väninnan får inte längre hyra ut i andra hand, så lägenheten ska sägas upp. Madde har skulder sedan tidigare så hon får inte ett förstahandskontrakt. Ali får ju inte heller det, eftersom han inte har något uppehållstillstånd.

Igår åkte Madde in på sjukhuset för att hon var så dålig, misstänkta hjärtbesvär. Som tur var så var det "bara" en ångestattack. Eftersom jag själv haft sådana så vet att att de är väldigt obehagliga och man blir rädd innan man förstår vad det är. Så vad händer nu? Jag vet inte!

13 kommentarer:

Junebacken! sa...

Jag rös över hela kroppen när jag läste ditt inlägg, usch vilken hemsk situation ni befinner er i allihopa. =(
Hur kunde MV avslå ansökan när de tidigare sagt att den skulle godkännas?? Usch så liten man känner sig i sådana här lägen. =(
Det verkar vara en enda gröt av negativa händelser just nu, jag hoppas verkligen att det vänder snart. Jag tror inte på Gud men en sådan här sak skulle nog ändå kunna få mig att be. =(
Jag tänker på er!! Kram

Cicki sa...

June: Tack. Jag vet inte heller om jag ska be eller förbanna. Kram

Mångmamma sa...

Fy F...!
Alldeles för ofta rasar jag över MV regler, eller kanske brist på konsekventa regler!
Kram

Cicki sa...

Mångmamma: De och FK verkar inte veta vad de pysslar med. Kram

Camilla sa...

Fy sjutton! Inte konstigt att Maddes kropp reagerar rent fysiskt inför den pressen.

Pärlmudden sa...

NEJ! Jag vill bara skrika och gråta när jag läser ditt inlägg! har ni inte nog med FK? Ska MV behöva strula också? Jag hoppas verkligen att ni får hjälp nu och att Ali får uppehållstillstånd? Borde inte det vara förmildrande omständigheter att Madde mår dåligt? Men vad vet jag? Jag tänker ju "bara" med sunt förnuft...Tänker på er och försöker skicka styrkekramar i mängder.
Finns det ingen protestlista/sida som man kan skriva på? Kanske en facebookgrupp, eller något massmail till MV?
KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM

Cicki sa...

Camilla: Det är ju bara så att till slut säger kroppen ifrån.

Pärlmudden: Tyvärr så verkar de inte bry sig ett dugg om förmildrande omständigheter. Sunt förnuft tror jag inte de ens kan stava till. Mailbomba Tobias Billström kanske?

Kramar stärker i alla fall. Tack

Lena sa...

Oj, ni har det tufft nu!
Hoppas att allt löser sig.
Många kramar till er alla.

Cicki sa...

Lena: Tack. Kramar tillbaka till dig.

trebarnsmamman sa...

Har bara ett ord att säga Blääääääääääää!
Blir så arg!!!!!!!

Cicki sa...

Trebarnsmamman: Visst blir man, arg alltså.

Le Loup sa...

Nämen va f-n!!! Jag hoppas, hoppas, hoppas att det löser sig!

Cicki sa...

Shirouz: Vi jobbar på det.