onsdag 1 december 2010

Förr och nu

I mitt gifta liv var jag pedant. Det var en roll jag föll in i, på grund av att min fd svärmor var pedant. Jag fick prestationsångest och ville leva upp till hennes nivå. Det späddes även på av fd maken som var uppfödd i ett perfekt städat hem. Det kändes som att han krävde detta av mig. I efterhand kan jag även tänka, att det var mitt sätt att få kontroll över mitt för övrigt kaotiska liv. Städningen kunde jag i alla fall styra över.

Jag städade huset, från golv till tak, två gånger per år. För övrigt dammsög jag, torkade golv och dammade en minst en gång i veckan. En gång per år städades alla köksskåp ordentligt. Jag tvättade fönster och bytte gardiner i hela huset minst fyra gånger per år. I köket kunde det bli sex gånger. När jag läser själv vad jag skrivit, så inser jag att detta var ett maniskt beteende.

Jag var inte pedant innan jag träffade fd maken och jag är det inte nu heller. Idag har jag gjort något jag aldrig trodde skulle hända. Jag har satt upp rena julgardiner på ett helt otvättat fönster. Inte ens insidan är tvättad. Jag orkade inte det. Det blev fint ändå med lite ljusstakar och annat lull lull omkring.

Jag har bara inte kommit underfund om ifall detta är en seger över ett gammalt beteende eller om det helt enkelt är vanlig och ohämmad lathet.

8 kommentarer:

Christina sa...

Jag blir trött bara jag läser om din pedantiska period i livet. Jeees!

Så mörkt som det är nu så spelar det väl ingen roll om fönstren är tvättade eller inte. En seger tycker jag :-)

Jag såg en gång ett teveprogram om en fotograf som berättade att det tog år innan hans fönster blev tillräckligt smutsiga för att liksom sila ljuset mjukt och fint.
Jag brukar tänka på de orden när jag tittar på våra fönster när vårsolen tittar fram ;-)

Wv blev sussesse vilket väl borde betyda att du har gjort succé :-)

Mångmamma sa...

Hahaha.
Just fönsterputsning är en följetong hos oss.
Vi brukar hinna flytta lagom ofta (vart femte år) så det blir ett fall för flyttstädfirman.
Själva går vi runt och anser att det är ett NAP! Någon Annans Problem!
Jag tycker att far-är-rar kan göra det och han tror att det är mitt jobb!
Inte ens stora dottern är hemma och vill tjäna pengar, henne har jag lurat att göra det några år!
Jäpp, julgardinerna är uppe. Och fönstren är skitiga!!!
Kram

Ruta Ett sa...

Helt klart en seger!

Cicki sa...

Christina: Fullt så konstnärlig är jag inte. De blir förmodligen tvättade någon gång i april-maj. Men tills dess så får vintersolen sila in...:-)

Mångmamma: Hjälper flytt till att få ordning på äldre herrars pojkrum också?

Ruta Ett: Det verkar så....:-)

Camilla sa...

Nu är det ju ändå mörkt hela tiden så tvätta fönstren i vår i stället.

Cicki sa...

Camilla: Det får bli så. Jag tar sats nu så kanske jag har hittat motivationen när vårsolen börjar lysa....:-)

Spader Madame sa...

En seger!

Cicki sa...

Spader: Det börjar mer och mer kännas som en seger....:-)