tisdag 10 augusti 2010

Sommarpratare i efterskott

Av någon anledning har det inte blivit av för mig att lyssna på årets sommarpratare. Det har känts konstigt så häromdagen bestämde mig för att lyssna av dem i efterskott. Det har jag gjort nu i tre dagar. Fördelen är att jag kan välja urskiljningslöst vem jag vill lyssna på just denna dag.

I söndags lyssnade jag på Amanda Jensen. Denna fantastiska unga sångerska som vågar gå sin egen väg. Jag fastnade för henne redan tidigt i Idol-tävlingen. Det har hållit i sig. Hon är bara tjugoett år och så stark att hon vågar stå för det som är hon.

Igår lyssnade jag på Annika Östberg. En annan stark kvinna som levt ett helt annat liv än det vi själv är van vid. Hon har gått hel ur det hela och ser framtiden an.

Den jag lyssnat på idag är Eva Gabrielsson. Hon är den som hittills berört mig mest. Hon vågade prata om sin sorg men också om sin glädje och kärlek till sin älskade Stieg Larsson.

För er som, precis som jag, missat sommarpratarna uppmanar jag nu: Lyssna av i efterskott. Välj och vraka bland dem ni vill höra på. De man inte vill lyssna på, struntar man i.

13 kommentarer:

Christina sa...

Jag har också missat dem helt i år, men tar liksom du igen det genom att lyssna på webben.
Vi väljer sannerligen lika, jag har hittills lyssnat på Amanda Jensen, Birgitta Stenberg, Pija Lindenbaum, Annika Östberg, Johan Rabeus och hunnit med hälften av Eva Gabrielsson.
Det är perfekt att lyssna till sommarpratarna medan man jobbar :)

Cicki sa...

Christina: Vi har nog rätt lika smak i mycket. Tyvärr har ju jag ingen dator i mitt arbetsrum, som du har. Men jag lyssnar av medan jag pysslar med annat på datorn, så det löser sig ändå.

engelsson sa...

Ja detta e nåt man borde ta sig tid till.. Men varifrån ska man ta den tiden..hmmm.. Funderar på att damma av min symaskin o sy lite nya gardiner hit hem..tyger har jag gott om..bara orken som tryter.. Jaså du gillade fatet..ja vem vet,,jag kanske hittar ett till en dag..lovar o tänka på dig då..kram

Cicki sa...

Engelsson: Det var därför det blev så praktiskt att lyssna medan jag ändå sitter vid datorn. Pausar sedan när jag går till symaskinen. Tror man kan spara ner det som mp3 också och då kan jag ju lägga in det i mobilen.

Det är klart du ska sy lite nya gardiner nu när ni flyttat. Gamla gardiner passar sällan på nya ställen, av någon konstig anledning.

Spader Madame sa...

Törs jag lyssna på Eva tror du? Är inte precis jättestabil.

Cicki sa...

Spader: Det tror jag du klarar. Hon pratar enkelt om sorgen, om chocken när han gick bort. Hon pratat också om hur och när de träffades, om hur de jobbade tillsammans och tiden efteråt. Jag tror du fixar det? Det kanske till och med är bra att lyssna på för dig. Du vet att du får gråta ut mot min axel om det behövs. Nu är jag ju inte fullt så långt bort längre. Kram

Christina sa...

Birgitta Stenberg pratade också väldigt innerligt om sin Håkan som hon levde ihop med under 22 år (tror jag det var) på ön Åstol , om hur han dog och sorgen efter honom. Jag blev väldigt, väldigt berörd.

Christina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cicki sa...

Christina: Då ska jag lyssna på henne imorgon. Tack för tipset. Johan Rabeus är den enda jag lyssnat på i direktsändning. Det var i bilen på väg till er. Förlåt, nu ljög jag. Jag lyssnade också på Pär Johansson i direktsändning. Han rekommenderar jag varmt. Det är han med Glada Hudikteatern.

Spader Madame sa...

Puss, då provar jag!

Christina sa...

Då blir det Pär Johansson i morgon :)

Camilla sa...

Michael Dahlen och Viveca Sten kan jag rekomendera.

Jag lyssnar också i efterhand, men jag tar dom alla. Nu har jag kommit fram till 1:a augusti.

Många är hörvärda, men densom fastnade mest var Pär Johansson om Glada Hudiksteatern.

Cicki sa...

Camilla: Tack för tipsen. Pär J går verkligen inte av för hackor. Vilken fantastisk människa.