tisdag 31 augusti 2010

Pappadag

Idag har vi haft en heldag inne i Stockholm med min pappa. Vi har ju länge planerat att se Riddarholmskyrkan. Det har varit ett önskemål från pappa och eftersom varken jag eller sambon varit där, så passade det oss utmärkt. Vi skulle gjort det för en vecka sedan, men vi sköt fram det på grund av regnvarning. Det var tur för idag var det ett underbart väder.

Pappa har enormt stora historiekunskaper. Kopplar man ihop det med sambons kunskaper så slår de det mesta. Så vi vandrade runt, tittade på kistor, gravkor och adelssköldar i massor. Jag är ju också en historienörd (dock ej så kunnig) så det var bara att supa i sig kunskaperna.

Efter kyrkotitten så vandrade vi mot Gamla Stan. Det blev lunch på Cattelin. Vi vandrade sedan upp till Stortorget, eftersom jag ville gå på Stadsmissionens loppis. Vi gick vidare till Livrustkammaren, där vi tillbringade resten av eftermiddagen.

På slutet i Livrustkammaren orkade inte pappa gå längre, så han gick ut och satte sig medan jag och sambon vandrade vidare bland alla vackra dräkter. När vi skulle leta reda på faderskapet så frågar en av de anställda om vi letade efter en äldre herre. Han satt ute på en bänk utanför där han sagt att han skulle vänta på ungdomarna. Det blev ju lite skratt eftersom "ungdomarna" var i övre medelåldern. Men är man åttio år och ute med sin dotter så är hon väl ungdom i sin fars ögon även om hon passerat sextio-strecket.....:-)

Även om vi inte köpte något på loppisen så blev det lite gratisloppis. Pappa hade packat en kasse med en blå glasservis som jag fick. Den köpte jag till mamma E för många år sedan. Nu har den flyttat hem till oss. Problemet är bara vart jag ska göra av den. Men det löser sig nog på ett eller annat sätt.

15 kommentarer:

Mångmamma sa...

Vilken fin dag ni fick!

Le Loup sa...

Låter som en fin dag :)
Historia är intressant, jag var på Glimmingehus i juli och fick nog nästan dras ut i öronen därifrån. :)

Cicki sa...

Mångmamma: De här stunderna är väldigt värdefulla. Pappa fyller åttio i februari. Även om han är frisk som en nötkärna så vet man aldrig hur länge vi får behålla honom. Så det gäller att passa på att njuta tillsammans.

Shirouz: Vi har konstaterat det tidigare. Du och jag skulle ha mycket att surra om ifall vi sågs....:-)

Polargrevinnan sa...

En härlig dag till som du kan lägga till minnena.
I sommar besökte vi för första gångn Riddaholmskyrkan. Vi har haft otur flera gånger vid Stockholmsbesök att kyrkan varit stängd, sist var det renovering.
Historia var mitt favoritämne i skolan och som vuxen läser jag mycket historia.
Trevligt med din pappa att han ser er som ungdommar. Min Far sa alltid
"flicka lilla" till mig även när jag var vuxen. Mina föräldrar är döda, de blev 83 resp.77 år och dog med 3 månader emellan. Fortfarande känns det konstigt att de inte finns. Jag kan komma på mig att tänka - vad skulle far eller mor sagt om detta.
Ta vara på stunderna tillsammans med pappa och gör fler utflykter.
På tal om utflykter, det blir kanske åt ditt håll - då hör jag av mig.
ram Viola

Cicki sa...

Viola: Det var väldigt intressant att gå där och läsa på alla sköldarna t ex. Det var ju så många namn man kände igen. Pappa berättade en hel del historier om varje "gubbe". Mamma gick bort för sexton år sedan. Hon blev bara 67 år. Mamma E, pappas fru, gick ju bort för drygt ett år sedan. Mammas man har jag ingen kontakt med. Jag tyckte aldrig om honom. Så nu är bara pappa kvar. Sedan blir jag äldsta generationen. Känns rätt konstigt.

Det vore jättekul att ses om du är i krokarna.

Cina sa...

Vilken mysig dag! Och sol på det! Låter härligt!

Cicki sa...

Cina: Det var en fin dag på flera sätt....:-)

Spader Madame sa...

Tycker det låter som en toppendag! Om jag hade varit i form hade jag kommit och hängt med er... fast så klart igår var det ju örebro på tapeten! Men du förstår väl att vi måste träffas om en strax... bara jag får en kalender ska vi kolla när vi kan träffas va?

Cicki sa...

Spader: Ja, vi måste få till något. Det lugnar väl ner sig nu bara allt fallit på plats inför vintern. Snart!

Moster Ma sa...

Tänk ändå vilken ung pappa du har!
Jag miste min far innan jag var 30 fyllda och han var 40 när jag föddes. Konstigt nog /eller inte förresten/ hade jag en känsla av av att snart skulle gå bort redan innan han drabbades av lungcancern och jag tänkte att nu är det sista gången han hälsar på hos mig.

Cicki sa...

Moster: Pappa var bara arton år när jag föddes. De fick skriva till kungs för att få gifta sig. Då fick man inte gifta sig före myndighetsåldern av någon anledning. Pappa brukar skratta och säga att det var ju bra att jag föddes för det gjorde att han fick motbok tre år tidigare.....:-)

Det är knepigt det där hur man kan känna på sig.

Har du fått mail? Jag var lite osäker på vilken adress som gällde nu.

Viola sa...

Jag ler stort när jag läser om din dag=) Vad underbart....
Det är för dessa dagar man kan ta de trista dagarna, eller hur?

Tusen kram Lillaviola

Cicki sa...

Viola: Precis så är det.

engelsson sa...

Vilken underbar utflykt..dit har jag oxå velat länge..men de ggr man e i Hufvudstaden så blir det aldrig av.. Haha..din käre far som tycker ni e ungdomar..min älskade svärfar kallar mig o sambon för ungjävlarna..;)))

Cicki sa...

Engelsson: Det är väl så att man på något vis alltid är liten i sina föräldrars ögon. Det är väl lite så vi ser på våra egna barn.