fredag 21 maj 2010

Lertvålen

För en tid sedan så fick jag fyra olika produkter från Spa-stugan. Produkter som jag lovade att recensera. Förutom denna lertvål så fick jag en duschtvål, en bodycreme och en hand-och fotcreme.

Jag har tyckt om samtliga produkter. Lertvålen kom dock att bli den största överraskningen. Eva, som driver Spa-stugan, hade skickat med den och rekommenderade den för min psoriasis. Eftersom jag tidigare hört positiva saker om lera och psoriasis så lät det bra i mina öron.

När jag öppnade asken så fick jag en minnesresa som hette duga. Jag kastades tillbaka till 60-talet och farmors och farfars sunkiga badrum. Det hade mörkgrönt kakel och smutsgula väggar. Toalettpapperet bestod av ark som man var tvungen att rugga upp för att kunna torka sig med. Man ville inte gärna göra nummer två när man var hos dem.

Men vad var det då som gav mig denna minneskick. Det var doften. Lertvålen doftade precis som tvålarna farmor och farfar använde. Trots det sunkiga badrummet, så var det ett positivt doftminne för mig. Bara för att få känna doften som löddrade jag upp tvålen och tvättade mig i ansiktet med den. Och det har jag även fortsatt med. Den har fått blivit min ansiktstvål. Det har jag förstått senare att den kanske var för kraftig för känslig hy i ansiktet.

Det överraskande var att den hade en effekt som jag inte ens kunnat tänka mig. Den reducerade mina påsar under ögonen. De fick jag när jag för ca femton år sedan bantade ner mig rejält och skinnet inte riktigt hängde med. Jag har mått dåligt över dem och till och med tänkt tanken att jag skulle kunna tänka mig att göra ett ingrepp för att få bort dem.

Nu visade det sig att det räckte med en tvål! Visst, påsarna är inte helt borta, men de är reducerade och det räcker långt för mig. Fattar ni då att jag verkligen älskar denna tvål. Både härliga doftminnen och reducerade ögonpåsar. Det är inte illa.

Om den funkar på psoriasis? Jag vet faktiskt inte. Jag har inte kommit mig för att testa det än. Det kanske är dags. Det verkar ju vara en tvål som fixar det mesta. Om jag rekommenderar den som ansiktstvål? Det är kanske inte värt att göra sådana uttalande. Jag överlåter åt användaren att testa sånt själv på egen risk. Fast jag säger bara en sak, köp den!

Inga kommentarer: