fredag 3 oktober 2008

Passion

Nu när jag måste ägna den mesta av min vakna tid till att sy, så behövs det ju att någon annan tar hand om resten. Denna någon är naturligtvis sambon. Nu är inte det något problem. Han var väldigt självgående redan när vi träffades. Men får några år sedan fick han en stroke trots att han var så pass ung. Han hamnade i en deprission som resulterade i att han fastnade framför datorn och fördrev tiden med fåniga spel. Han har fortfarande rester kvar efter stroken, främst i stora koncentrationssvårigheter.

Under denna depperiod så blev det automatiskt att jag tog över mer och mer av hushållssysslorna. Och så har det fortsatt. Det är som att vi fastnat i de rollerna. Naturligtvis har han lagat mat, dammsugit mm när jag sagt till. Men det har inte gått på eget initiativ som det gjorde förr.

Så nu när det skulle bestämmas om jag skulle delta i julmarknaden så var det naturligtvis viktigt att vi båda var ense om detta beslut eftersom det påverkar oss båda. Dessutom behöver jag sambon vid min sidan när vi väl kommit till försäljningsdagarna. Så nu satte vi oss ner och lugnt och sansat diskuterade hur vi skulle lösa detta. Då kom jag att tänka på hur det var förr, i vårt förhållande.

Sambon och jag inledde vårt förhållande väldigt passionerad. Passionen tog sig uttryck på flera sätt. Dels kärleksmässigt men även humörsmässigt. Så vi grälade även passionerat. Ofta höll vi på i flera dagar och vi var verkligen inte snälla mot varandra. Sambon reagerade som en femåring i trotsåldern och jag reagerade med flykttendenser. För det mesta övergick det med att jag rev ner alla våra väskor och började packa. Jag ville ju inte vara kvar en endaste dag i detta helvete. Tyckte jag då. En gång började jag till och med skruva isär soffgruppen för den skulle jag ha med mig. Dessa gräl slutade alltid på ett och samma sätt. Att vi föll i varandras armar och grät och sa att vi inte kunde leva utan varandra. Idag kan man ju skratta åt hur barnslig man kan vara som vuxen människa.

Till slut så insåg vi att vi måste få hjälp med detta destruktiva leverne. Vi ville ju leva ihop resten av livet, men för att fixa det så måste vi få experthjälp. Så vi vände oss till kommunens familjerådgivning och träffade där världens underbaraste terapeut. Vi gick hos henne i ett och ett halvt år. Vi fick hjälp att släppa många minnen från tidigare liv som påverkade oss. Många tårar fälldes inne på hennes kontor. Sambon var på väg ut ur rummet massor med gånger när det inte blev som han ville. Men hon gav sig inte. Vi märkte själva hur vi började må bättre och bättre och kunde lugna ner oss. På slutet så lärde hon oss hur man skulle "gräla" på ett mer sansat sätt. Vi fick till och med träna på det hos henne. Det kändes lite fånigt men var jättenyttigt.

Numera grälar vi nästan aldrig. Är det något vi hakat upp oss på så säger vi lugnt och sansat att nu behöver vi prata om det här. Vi sätter vid köksbordet och går igenom problemet i lugn och ro och hittar för det mesta en lösning. Det är så himla skönt att ha det så.

Passion är underbart. Den vill jag inte vara utan. Men det ska vara en positiv passion som driver en framåt. Den har vi fortfarande tillsammans.

9 kommentarer:

Lena sa...

Vilken tur du har,som har hittat mannen i ditt liv,som ställer upp för dig.Det betyder allt.Ge honom en kram.

Cicki sa...

Lena: Jag vet att jag kan skatta mig lycklig. Önskar bara att man hade träffat rätt första gången....:-) Han får kramar varje dag så en extra från dig skadar väl inte....:-) Jag kommer nog att maila dig endera dagen ang det här med marknaden. Har lite funderingar om ditten och datten.

Anonym sa...

Väldigt fint skrivit Cicki!

Kram
Kerstin

Cicki sa...

Tack Kerstin...:-)

Anonym sa...

Har många gånger känt den där passionen (trodde jag då) men visade sig vara förälskelse och som "de som vet" säger överlever högst sex månader. Och så var det, en dag vände det och jag ville inte se vederbörande.

Men till sist kom Passionen, överraskande men det gick inte att ta miste, skillnaden var enorm - man liksom bara vet att det är den person som är den utsedde, den rätte.
Så är din sambo det för dej, så är det enda att göra, att jobba på relationen för den är själva meningen med livet.
Problemfritt är det ju inte, utan fyllt av olika meningar och allt möjligt som skiljer... ändå är det en person som man aldrig kan vara utan.
Hoppas ni får många fina år tillsammans, ja ett härligt liv!

Hannele på Hisingen sa...

Ja, ett förhållande har olika faser, man växer och förändras, roligt, om man kan fortsätta att göra det tillsammans. Tycker man om varandra, är det bra, om man kan lösa problemen.
Det där vem-gör-vad varierar ju lite olika tider, för livet är inte likadant, sjukdom, jobb och annat förändra sånt hela tiden. Men inte bra, om en smiter för mycket av bekvämlighetsskäl.

Jag har väl periodvis fått blunda lite, för att få resten av familjen delta och inte göra allt själv. Slarviga mammor får ordentliga barn... Jag struntade i barnes jympaväskor, matsäckar och sånt. Mer ordentliga barn får man leta efter :)

Ha en bra lördag, kram.

Spader Madame sa...

Passion - inte utan att man blir avundsjuk. Henrik och jag körde litet eld och fett -det åkte en och annan stekpanna ut på gården. Visst måste man lära sig hantera varandra, med hjälp eller på egen hand... Visst är vi vuxna ofta barnsliga, otroligt... Ha en perfa lördag, själv kollar jag just nu på bridge från Kina...

Cicki sa...

Alde: Tack. Det som kan skrämma mig ibland är att han ska försvinna ifrån mig med sjukdom. Trots att jag är elva år äldre så oroar jag mig för att han ska gå bort först. Livet skulle bli vansinnigt tomt utan honom.

Hannele: Visst måste man jobba på ett förhållande. Det är väl bland annat den erfarenheten man lärt sig när man levt ihop med någon annan tidigare. Man blir mer rädd om varandra när man får en andra chans. Kärleken är inte gratis. Den kostar en del.

Spader: Att Henrik och du hade passionen har jag förstått. Här har det aldrig hamnat någon stekpanna i golvet. Däremot ett antal tallrikar och en gång en glasform full med kyckling. Sambon löste det elegant med att dagen efter åka och köpa en ny glasform så jag skulle ha nåt mer att kasta. Kan man vara arg länge på en sådan man.....:-)

Spader Madame sa...

Nej, det kan man verkligen inte... Klart det ska finnas litet grejer att kasta, men stekpannorna gick inte sönder, därför var de perfekta!!