lördag 4 oktober 2008

Min dotter Spara

Jag pratade med dottern igår. Hon berättade att hon besiktigat bilen och den hade fått sex stycken tvåor. Så nu hade hon och sambon bestämt att köpa ny bil istället för att kosta på den gamla. Ett klokt beslut, eftersom hennes bil var en bil som fd maken och jag köpte tillsammans för många herrans år sedan.

Dottern berättade också att de hade tänkt sig en bil i femtiotusenkronorsklassen. För det hade de ihopsparat så de kunde betala kontant. Visserligen skulle det göra att de fick skjuta upp det tänkta lägenhetsbytet några månader tills de hann spara mer pengar. "För vi lever så billigt, förstår du. Vi lägger undan flera tusen varje månad.", sa min kloka dotter.

Då blir jag så imponerad. Hur har jag kunnat få en så klok dotter som sparar så mycket pengar varje månad så hon kan köpa bil kontant och spara ihop till en lägenhet. Dessutom har hon ingen fast tjänst än utan går på en vikarietjänst som går ut sista oktober. Men det oroar inte henne för det behövs alltid extra personal så hon kan hoppa in i väntan på den där rätta tjänsten. Hennes sambon är högstadielärare så ingen av dem har några jättelöner.

Det känns rätt häftig att ha åtminstone ett klokt och förståndigt barn. Då har man nog lyckats i sin uppfostran.

7 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Slarviga mammor får ordentliga barn :)

Gäller i mitt fall...

Cicki sa...

Hannele: Jag är inte slarvig när det gäller pengar, men har som förtidspensionär ingen möjlighet till något större sparande.

Anonym sa...

Vad härligt att din dotter är så. Att kunna hantera pengar må vara värdsliga saker, men ack så viktigt i livet. kram

Cicki sa...

Resan: Man blir inte lyckligare för att man har pengar, men pengar ger frihet. Och är tyvärr viktiga i livet. Kram till dig också

Hilda sa...

Klok mor, klok dotter! Det är inte många som fixar sånt kontant. Va skönt det måste kännas att inte behöva låna. Kram Cicki!

Spader Madame sa...

Slösa här - men ekonom också... Härlig känsla att få vara stolt över sina barn och inte bara det utan känna att de klarar sig utan en! Mitt mål också, i fall jag flyttar till Kuala Lumpur... Skön söndag Cicki!!

Cicki sa...

Hej Hilda. Välkommen hem....:-)

Spader: Jag är en riktig Spara och utbildad ekonom. Därför sköter jag även de bristfälliga finanserna även hemma. Men hade jag obegränsat med pengar kan jag nog tänka mig att bli en Slösa. Då och då i alla fall. Visst är det bra när navelsträngen är avklippt.....:-)