fredag 4 april 2008

Snarkningar

Klimakteriehäxan har skrivit ett inlägg om folkvandring, dvs när någon flyttar ut ur sovrummet för att sova i något annat rum. Oftast handlar det om att den ena parten snarkar. Nu ska jag erkänna att i vår familj så är det jag som är snarkaren. Och det är inte någon vanlig liten kvinnlig snarkning jag avger utan det är ett helt j-vla sågverk. Problemet var också att sambon upptäckte att jag hade andningsuppehåll, sk sömnapnéer.

Det tog något år av bråk och tjafs innan jag vågade iväg och söka för detta. Det är fruktansvärt pinsamt att som kvinna behöva söka för snarkningar. Att sambon inte överdrev visste jag ju. Mina snarkningar hade varit problem i mitt tidigare äktenskap och även i ett kortare förhållande jag hade, mellan maken och sambon.

Man mätte mina sömnapnéer och kom fram till att det låg på en så hög nivå att det klassades om ett medicinskt dilemma. Man kom även fram till att jag var för trång i svalget så jag fick inte tillräckligt med luft ner i lungorna när jag sov. Först fick jag en bettskena, men den kunde jag inte sova med och den förstörde mina tänder. Då fick jag prova ut en snarkmask, en CPAP. Det är en apparat som blåser in luft i mina lungor. Det gör att jag numera aldrig snarkar.

Först tyckte jag det var jättejobbigt att ta på mig denna. Den är ju fruktansvärt osexig och avtändande. Men nu har jag ju en underbar gubbe som tog ur mig sådana tankar. Nu har jag lärt mig att tänka att denna apparat faktiskt skonar mitt hjärta väldigt mycket. För det är ju så att hjärtat far väldigt illa av att inte få tillräckligt med syre. Min mamma var också en storsnarkare och hon gick bort alldeles för ung i just en hjärtattack. Dessutom har min sömn förbättras avsevärt plus att jag är inte hälften så trött på dagarna nu som jag var förr.

Så vad vill jag med detta inlägg. Jo, var inte rädda för att söka för snarkningar eller be era nära och kära att kolla upp sig om det är ett problem med snarkningar. Det är så enkelt gjort. Och kan rädda både liv och äktenskap.

11 kommentarer:

resan mot ljuset sa...

Mammas man har en sådan där mask. Vad gör det att den inte är så klädsam när den räddar liv? Man behöver ju inte ha den på under akten! Kolla min kommentar under förra inlägget! Ska vi shoppa lite ihop?

Cicki sa...

Masken känns som en god vän nu för tiden. Och vi somnar ibland i varandras armar fast jag har masken på. Man kan ju ligga sked utan att masken stör. Jag lovar dig att vi ska shoppa ihop men jag måste få landa i tanken först.....:-)

Klimakteriehäxan sa...

Det där är ju faktiskt ingenting mindre än en solskenshistoria! Hjälp finns! (fast vi som snarkar lite mer "lagom" vi kanske får fortsätta folkvandringen...)

Cicki sa...

Häxan: Jag är så glad att jag numera slipper springa runt och leta sovplatser i olika rum....:-)

Anonym sa...

Jag blev väldigt orolig när jag läste om dina snarkningar.Du vet att jag tycker jättemycket om dig.Du finns i mitt hjärta varje dag.Du är betydelsefull för mig Christina.Du är min vän faktiskt.

Cicki sa...

Alexandra, du är min vän också. Du behöver inte vara orolig för mina snarkningar. Inte nu när jag har min snarkapparat.

Hilda sa...

Cicki,
Jag förstår att det kändes jobbigt att söka hjälp för snarkningar som kvinna. Men visst är det konstigt att det ska behöva va så. W snarkade kopiöst mycket för ett halvår sedan och när vi var nere på "drottning silvias barnsjukhus" på en annan kontroll gjord i narkos, så kom narkosläkaren efteråt och berättade att hon gör andningsuppehåll. Han föreslog att vi skulle söka för detta. Det gjorde vi så fort vi kom hem. På den första kollen med vår familjeläkare så upptäckte de att hon gick och drog på en halsfluss.
Efter att hon fick den behandlad så försvann snarkningarna. Det är lite konstigt faktiskt för hon hade verkligen snarkar kopiöst mycket i flera år då. Sen bara försvann det. Så när vi fick remiss för det så hade symtomen redan försvunnit.

Jag har aldrig hört talas om att man kan ha en sån mask. Det låter ju jättebra. Men jag förstår att det säkert tar tid att vänja sig.

Jag låg med bettskena ett tag. DET är inte heller så sexigt...hihi!!

Kram på dej cicki!

Cicki sa...

Hilsa: Bettskenan kunde jag aldrig acceptera. Jag vaknade ideligen när jag hade den men det konstiga var att så fort jag fick masken så funkade det jättebra. Jag har aldrig känt obehag av den mer än det rent estetiska, eller hur jag ska säga.

Hilda sa...

Vad skönt för dig att det fungerar! Du måste ju sova så mycket bättre nu än förut. den där bettskenan klarade jag inte heller av. Jag gnisslade tydligen tänder. När jag fick skenan tyckte jag att jag gnisslade ännu mer. Fattade inte riktigt grejen. Ha en underbar dag Bästa Cicki!!!

Anonym sa...

Nyligt har även jag fått en "elefantsnabel". Så nu är det bara en fråga om att vänja sej med den.

Under uppväxten, med en vägg med garderober fyllda med kläder mellan mitt rum och syrrans rum.... Klagade hon på mina snarkningaar..
Mer än 30 år sedan

Cicki sa...

Anonym: "Elefantsnablarna" är bra. De sparar på våra kära hjärtan, både de vi har inom oss och dem som ligger bredvid....:-)